- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
221

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Karl Nordström. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ka r / Nordströ m

An g s lu p s b r y g g a n vid Gröndal. Oljemålning, /p/p.

kynne bättre än något annat
uttrycksmedel. Som prov på Skansen-periodens i
moll gående stämningsbilder erbjöd
minnesutställningen några motiv från inloppet
till staden, där genom skymningen ljusen
från några halft förtonande båtar flämta.
Senare går hans teckningskonst upp i dur
med dristigt ansatta konturer, där kolet
far en härlig, med Daumiers tävlande must
i svärtan, medan till motsättning de
obelagda delarna av papperet lysa med en
förbluffande solglöd.

Från Varberg flyttade Nordström i
slutet av 90-talet till Stockholm, där han
under den återstående delen av sitt liv
tillbragte vintrarna, medan han lika
regelbundet varje sommar med barn och
blomma drog ned till sitt land igen.

I huvudstaden, där han boende i
utkanterna aldrig kände sig rätt
hemmastadd, förde Nordström i egenskap av
konstoppositionens chef lika mycket som

för egen räkning en aldrig vilande strid
mot det byråkratiska och merkantila
samhällets enligt hans uppfattning
neddragande inverkan på konsten.

Han delade Ruskins åsigt att —
»Society always has a destructive influence
upon an artist; first by its sympathy
with his meanest powers; secondly by
its chilling warit of understanding for his
greatest; and thirdly by its vain
occu-pation of his time and thoughts.» —

Och klädande sig i ett harnesk av
kärvhet gentemot yttervärlden drog han
sig i Stockholm undan från snart sagt
varje umgänge utanför familjens krets,
i det han sökte och fann sitt livselixir
allenast i fullföljandet av den konst, som
för varje år som gick allt mera
enväldigt lade beslag på hans krafter.

I huvudsak var det samma politik han
på ett mera offentligt plan fullföljde i
Konstnärsförbundet, som vars ordförande
och ledare han vid denna tid med den
starkares rätt efterträdde Richard Bergh.

221

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0253.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free