- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
224

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Karl Nordström. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Klas Få hr ceu s

konstnärliga verksamhet åter tog vid och
särskilt under vistelsen i Villefranche vid
Rivieran 1921 blommade i en kolorit så
skön som sällan tillförne.

Då han återkom till Sverige, flyttade
han från det gamla hemmet- vid
Norrtullsgatan till Gröndal, färdig att åter
gripa sig an. Men hans krafter voro
undergrävda. Han uppgav sommarresorna
till Bohuslän och nöjde sig med att
utflytta till Drottningholm, vars sköna park
bjöd så rika motiv för den grönskande
idyllen, som hans konst nu uteslutande
odlade. Hans sista arbete var en
kraftfull kolteckning av
en knotig gammal
ek, som illa
medfaren av tiden
sträckte sina avskalade,
ännu i topp
grönskande grenar mot
himlen. En
sinnebild av konstnärens
in i döden
kämpande livskraft.

Han avled några
dagar efter dess
fullbordande vid
Drottningholm år 1923.

Så slutade denne
märklige man,
invecklad i en
livslång strid mot den
oäkthet, som i
konsten är förbunden

med kompromisser; fruktad men
ävenså aktad av sina motståndare inom det
akademiska lägret; avhållen av sina
kamrater i förbundet, för vilka han
valen förebild på samma gång som ett
tuktospö.

Hans konst skall leva genom dess djupa
samband med den bohuslänska jorden,
från vilken den hämtade sin must och
växtkraft, genom dess fasta grepp på
det bestående och eviga i det svenska
landskapets urformationer.

Hans karaktär vittnar om den
helgjutna styrkan av en för höga mål kämpande,
lika omutlig som
viljefast
personlighet. Kanske kunde
den i stridens hetta
understundom
brista i skonsam
humanitet. För att
finna en måttstock för
dess stränghet får
man återgå till
Islandssagans kärvhet
eller Ibsens
domedagskrav i Brand.

»Husk, att jeg er

streng i kravet,
fordrer intet eller alt;
hvis paa vejen fra du
faldt,

var dit liv som slængt
i havet»

Eken. Kolteckning. 1923.
Tillhör bildhuggaren Chr. Eriksson.

är liksom sprunget
ur hans bistra
käm-palynne.

Karl Nordström har tidigare behandlats i Ord och Bild av Richard Bergh {.Karl Nordström ock
det moderna stämningslandskapet, 1897 s. 97) och Gustaf Ullman (Västkustens målare, 1905 s. 569).
Utom de talrika bilderna till dessa artiklar ha i Ord och Bild förekommit följande fristående bilder efter
arbeten av Nordström: Månsken (1892), Vid Brunnsviken (1902), Talldungen {1904), Birkastadeti (1908),
Stockholm från Skansberget (1905 s. 266), Tekla Lindström graverar (1916), Båtbrygga (1923 s. 248).

224

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free