- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
234

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Nationalromantik og Folkelivsskildring. Nye norske Bøker. Av Charles Kent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Charles Kent

hun har tilegnet sig noget av Kincks
Forstaaelse av den klare Tankes like store og
ufortapelige Værdi, har hun ialfald ikke
forstaaet, digterisk at utnytte denne Indsigt.
Hvor hun forsøker at skildre et mere
kom-plicert Sind — som i den historiske
Fortælling »Valvarsel» — er Resultatet ikke
godt.

Ogsaa Sjur Bygd har vært under sterk
Paavirkning av Kinck og tillike av Olav
Duun. Hans lille Novellesamling — som er
hans fjerde Bok — gir interessante
Antydninger om den moderne Vestlandsbondes
Stræv for at finde frem til sig selv.
Fortællingen »Mannen og Natta» lyder som
et fordækt Skriftemaal. — Peder Hansen
Kvandal tror om sig selv at han er fridd
ut av det primitive Sinds Lænker og Baand;
ogsaa av dets paniske Naturangst. Han er
paa Hjemveien fra en Langreis en Kveld; det
er sent og mørkt, men han gaar rolig
avsted, indtil han kommer over et Tun; der
blir han fanget ind av endel Karer som
har smakt paa Hjemmebrygget i Kjelderen
—- som gode Naboer har vært vant til at
drikke hverandres 01 fra ældgammel Tid.
Han slipper ikke fra dem, anløpne som de
er, truer de ham med sig ned til Øltønden.
Men de faar ham ikke til at drikke med;
Peder Hansen er nemlig Avholdsmand. For
at hævne sig tar de til at fortælle
Spøkelseshistorier; og de stikler ham: han som er
saa grom og nymodens, han tror vei ikke
paa det heller, han? Og Peder Hansen bare
blaaser: han tror bare paa Gud, men
hverken paa Troil eller Gjengangere: »ingen
kan komme fra os til eder», citerer han.
Men det skal mere til for at beherske de
primitive Instinkter, end at bli
Avholdsmand og Folkehøiskole- eller Læserkristen.
Og de andres Hævn rammer: paa Veien
hjem blir han skræmt; kjendtes det ikke
tydelig, som det var nogen som skar
Knæ-senene over paa ham, han blev myk og
vek i Knærne, orket ikke flytte en Fot.
Saa kom det en Brest ut av tykkeste
Skogen — og han paa Sprang, løp den halve
Milen hjem — og var sprængt. »Gjør aldrig
Nar av det de ikke forstaar, for kanhænde
Gud bor i det allikevel», sier han før han
dør. Men det er Spøkelsesfrygten han
mener; at Gud kan bo i Ølbollen og det
hedensk-festlige Samvær med Grandene,
falder ikke Peder Hansen Kvandal ind. Og
kanske ikke Forfatteren heller. Nogetslags

Surrogat for den gamle, primitive Kultur
maa det frysende Bondesind ha. Saa er
Avholdssak eller Pietisme eller
Grundtvigianisme gode at ha og ta til, -— som Kinck
har pekt paa for længe siden.

I denne Forbindelse kan nævnes Stein
Balstads nye Roman1 en
Østerdalsfortæl-ling fra Midten av forrige Aarhundrede.
Balstad stiller den gamle og den nye Tid
op mot hverandre. Men av den gamle Tid
har han væsentlig fæstet sig ved ett Træk:
Vildskapen, slik den kunde bevares i en
avstængt Bygd. Han gir en udmerket
Skildring av denne Levning fra en hedensk
Fortid, — i sit Væsen var jo Vildskapen
et Utslag av indestængt Daadstrang,
blandet med Ættestolthet og Troskap mot
Traditionen som fortalte om Bygdens — eller
Ættens — navnkundige Slaasskjæmper fra
gamle Dager. Mindre tilfredsstillende
virker Fremstillingen av hvordan den gamle
Tid avløses av den nye — som nærmest
er skildret som en idyllisk
Søndagsbonde-tilværelse. Saa sterke og oprindelige
Kræfter som Forfatteren her har mant frem, lar
sig neppe besværge bare ved at en enkelt
gammeldags Slaasskjæmpe dør og glir ut
av Bygdens Liv. Rationalisten i Stein
Balstad har her spilt baade Romantikeren og
Realisten i ham et Puds.

Alle disse tre Forfattere er moderne
Fortællere. De arbeider bevidst for at stemme
sin Stil efter den levende Tale; deres Ideal
er sproglig Intimitet, like fjern fra Pathos
som fra stilisert Ironi. At komme fra disse
Bøkene til Jens Tvedts Roman, er en stor
Overgang. Ikke saa at forstaa at ikke ogsaa
Tvedts stil er baade mundtlig og levende;
men den er bestandig i Dur. Det er med
den som med hans Menneskeskildring; der
er intet romantisk Tusmørke over den. Det
er altid grei Vei og Gangsyn i hans
Verden. Hans Mennesker kan ha sine
Skavanker og sin Motgang; men de er aldrig i
dulgte Makters Vold. Med særlig
Forkjærlighet skildrer han Personer som med
ukuelig Livskraft og Livsmot byr Skjæbnen og
sine smaa Kaar Trods. Madli,
Hovedpersonen i denne Roman, er netop en slik
Skikkelse, »snur en det lodne ut, saa
jævner alt sig — det er min Erfaring» pleier
hun at si. Det er et salt, rationalistisk
Humor over denne Skildring av en ung

1 Forbannet være dti (Norli).

234

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0266.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free