- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
290

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Johan Fredrik Höckert. Intryck från minnesutställningen. Av Henrik Cornell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Henrik Cornell

Slottsbranden. Oljemålning. 1866.
I Nationalmuseum.

Zorns. Endast sällan ägnar han sig åt
landskapet och i så fall helst åt ett
landskap med människor. Den romantiska
stämningen karakteriserar dem alla mer
eller mindre, från de båda småtavlorna
av »Tjittjok i oväder» från 1850 och 53
ända till skördetavlorna från Dalarna från
1861 och 1866. Den sistnämnda stod vid
konstnärens död ofullbordad. Den förra,
som nu hitlånats från sin ägare i
England, är det bästa provet på Höckerts
landskapskonst under hans senare år.
Den är en sommaraktig komposition med
lätt färg: grönt, ljusblått och röda fläckar.

För en man med Höckerts
temperament måste den omedelbara upplevelsen
ha spelat en betydande roll. Han
övertygar oss också lättast i de fall då den
fått bilda grunden i konstverket, såsom
i Delsbo- och Dalamodellerna. De stora
kompositionernas arrangerade motiv lyc-

kas han däremot kanske blott i ett par
fall sammangjuta till levande enheter.
Men den direkta upplevelsen sätter mindre
spår i hans konst i yngre år. Han är
då mera beroende av kamraternas och
förebildernas verk än senare. I sina
självständiga skapelser blir han mer och mer
en dyrkare av färgen och ljuset, detta
ljus som inom kort skulle bli en
suverän härskarinna över det europeiska
måleriet. Blott några år efter Höckerts
bortgång hälsades det med en hyllningsdikt
av en fransk skaldeyngling, som bar den
då ännu okända pseudonymen Anatole
France. »Hälsad vare du, o ljus»,
utropar han, »ty före dig funnos icke tingen.»
»O, lumière, blanche mère des visions!»

Även för Höckerts konstnärssyner har
ljuset med sina sju färger varit modern.
De ha icke trängt sig fram och
undertryckt formen, men i den mån de fått
råda är hans konstnärsskap obestritt.

290

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0326.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free