- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
299

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Osvald Siréns arbeten om kinesisk konst. Av Gustaf Munthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Osvald Siréns arbeten om

kines is k k öns t

ningen följer långsamt efter, men ännu
dröjer det nog länge, innan den helt
övergivit sin gamla ståndpunkt att som
officiellt erkänd bara betrakta den konst som
vår egen världsdel frambragt. Osvald
Si-rén är en av dem som mest hängivet och
målmedvetet arbetat på att öppna
västerlänningens ögon för den kinesiska och
japanska konstens värden. Omkring tio år
har detta varit hans huvudsakliga intresse,
under den tiden har han hunnit med
omfattande forskningsresor i de fjärran
länderna och en litterär alstring av betydande
mått.

Det är huvudsakligen tre stora
konstområden som Sirén odlat. Sin ungdoms
arbete ägnade han åt den svenska
1700-talskonsten. Småningom länkades hans
intressen in på den italienska konsten,
särskilt renässansens. Till en början hade
hans böcker även här en strängt historisk
karaktär, men hans intresse för de rent
estetiska frågorna tog snart ut sin rätt.
Mer än den klassiska fängslade honom snart
den primitiva konsten. Från Giotto, som
han ägnat ett grundligt och allsidigt
studium, leddes han över till dennes
föregångare, de italienska duocentomålarna.
Här framkom en konst, mestadels glömd
och förbisedd, ofta skapad av namnlösa
mästare men buren av innerligaste känsla
och en längtan efter ornamental,
uttrycksfull skönhet utan hänsyn till
naturillusionen. Samma strävan fann han samtidigt
hos den fjärran Österns konst, blott ännu
mera stark och förtätad.

I den bok han kallat Rytm och form
har Sirén sökt klargöra den
grundväsentliga skillnaden mellan österländsk och
västerländsk konstuppfattning. Det är, som
han själv framhåller, ingen
specialavhandling ut.an en samling fragment, i vilka
han med hjälp av exempel valda ur
målarkonsten söker tränga fram till
problemens kärna. I sitt slag är boken den första
på svenskt . språk, och den bör läsas av
var och en som tänker ge sig i kast med
österländsk konst. Den reder upp
grundbegreppen på ett klart och övertygande
sätt, och den skänker i mästerligt fångade
glimtar en levande föreställning om den
kinesiska målarkonstens väsen. Här bygger
författaren ej på egna forskningar. Sitt
historiska vetande hämtar han mestadels
ur den outtömliga skattkammare, som he-

æ % it » ft «4 +
- J/Of fLEVjr/O/y-

3=

P’ing T su Men, inre tornet.

Ur The tvalls and gates of Peking.

ter An Introduction to the History of
Chinese Pictorial Art av Herbert Giles,
men det hindrar inte, att boken helt och
hållet är ett uttryck för sin författares
egen syn på de konstnärliga frågor han
uppställer. De kinesiska målarna själva röra
sig mest med antydningar, den som
försöker fånga deras strävan i ord måste
taga med lätta händer. Särskilt i de
kapitel, som handla om naturpoesien och om
landskapsmålningen, har Sirén på ett
känsligt och vackert sätt förmedlat till läsaren
de stämningar han själv erfarit inför dessa
spröda konstverk.

Rytm och form utkom 1917. Efter
hemkomsten från en resa till Kina och
Japan ordnade Sirén i december 1918 en
utställning av äldre kinesisk konst i
Stockholms Högskolas aula. Några år tidigare
hade den första betydande
kinautställningen i vårt land ägt rum, ordnad av
Erik Wettergren och märklig ej minst
genom en del högtstående prov på
kinesisk målningskonst, som då hitlånats från
några utländska samlare. Siréns utställning
var av annat slag. Den var framförallt
tillkommen i undervisande syfte, avsåg ej
främst att visa enskilda högtstående konst-

299

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0335.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free