- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
300

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Osvald Siréns arbeten om kinesisk konst. Av Gustaf Munthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G iis t af Mun th

P’ing Tzu Men, yttre tornet.

Ur The walls a?id gates of Peking.

verk utan ville i stället giva en översikt
av den äldre kinesiska konstens viktigare
epoker. Huvudparten av de utställda
föremålen hade Siren hopbragt under sina
resor i Östern. Några betydande saker
ställdes till förfogande av de två svenska
samlare, som främst intresserat sig för Kinas
gamla konst, Kronprinsen och Klas
Fåhraeus. I sitt färdiga skick blev utställningen,
åtminstone för den som förut ej sysslat
med Österns konst, något av en
upplevelse. Där fanns en samling bronser,
offerkärl från tidiga perioder, ornamentala
fragment och speglar från Han-dynastiernas
tid omkring vår tideräknings början, och
buddhistiska statyetter från århundradena
närmast efter. Gravkeramiken var gott
representerad, och prov funnos på lergodsets
märkligare arter före porslinets uppkomst.

Bland skulpturerna befann sig det präktiga
Kuanyin-huvudet ur Fåhraeus’ samling och
några huvuden från grottorna i Lung-men,
medan målningarna gåvo en föreställning
om de viktigare skolriktningarnas mål och
medel. Av mycket stort konsthistoriskt
intresse var den omfattande samling
avtappningar av stenrelieferna från Wu
Liang-tzu, som även utställdes.

Ej minst betydelsefull var utställningen
för den generation konststuderande, som
redan genom Siréns föreläsningar stiftat
en första bekantskap med österländsk konst
och nu genom beröring med goda och
typiska originalverk kunde vidga sin syn
på detta område.

Siréns största svenska arbete om fjärran
Östern, Den gyllene paviljongen, är ägnat
Japan. Det är i mångt och mycket en

300

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0336.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free