- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
302

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Osvald Siréns arbeten om kinesisk konst. Av Gustaf Munthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G 2is t a f M u n the

Bron tit an för Tung Pien Meng.
Ur The ivalls and gates of Peking-

vandets lyckligaste stunder höjer han sig
till en konstnärlig stil, på samma gång
pregnant och målande. Kan man läsa en
vackrare skildring av en tidig vårnatt än
denna, hämtad ur Den gyllene paviljongen:

»Det var i sanning nätter, som kunde
locka även andra än gudar att vaka under
dessa tidiga marsveckor. Himlen var ännu
djupblå med tindrande stjärnor, luften var
kylig och klar, men trädens och markens
andar hade redan börjat vakna ur sin
korta vila. Ett och annat plommonträd
hade sänt ut sina skära vårhälsningar —
bleka, skälvande i det kalla stjärnljuset —
men det tvåhundraåriga körsbärsträdet mitt
i parken stod ännu med kala grenar
bidande sin tid. Det väntade, som det
väntat så många år, den rätta dagen med
det blida regnet, då det inom några
timmar förvandlas till en jättebukett och
människor strömma till både dag och natt
för att fira dess skärhet med frihet och
festliga lag. Då är parken full av liv även
på natten. Men ännu var tiden icke mogen
— natten var idel stillhet och väntan.»

Men alla dessa böcker, till vilka en
rad betydande tidskriftsuppsatser sluta sig,
äro närmast att betrakta som förberedelse
till större, rent vetenskapliga arbeten. För
att helt kunna ägna sig åt dessa lämnade

Osvald Sire’n 1923 sin professur vid
Stockholms Högskola. Sedan dess har han
huvudsakligen vistats i Paris och London
under rastlöst arbete med det rika
forskningsmaterial han under sina resor
hopbragt. Han har även kompletterat sin egen
konstsamling, bl. med en
utomordentligt vacker Bodhisattva-staty av trä från
Tang-tiden och med en del smärre tidiga
marmorskulpturer. Hela samlingen har
sedan våren 1924 varit utställd i Musée
Cer-nuschi i Paris, där den rönt stor
uppmärksamhet. En volym i serien Ars Asiatica
Document d’ Art chinois de la Collection
Osvald Sirén, innehållande en vetenskaplig
bildkatalog över den Sirénska samlingen
och redigerad av Henri Rivière, har
nyligen utkommit. Även vid Musée Guimet
har Sirén haft en betydelsefull utställning,
nämligen av sitt rika fotografiska material,
och vid samma museum höll han i våras
en serie föreläsningar över kinesisk konst.

Kort före jul förra året utgav Osvald
Sirén i London en bok kallad Walls and
Gates of Peking. Hans utgångspunkt har,
som han själv framhåller, varit skönheten
hos en del gamla stadsvyer och
perspektiv, som fängslat honom i Mittens rike.
Bland dessa har han särskilt koncentrerat
sitt intresse på Pekings ståtliga murar,

302

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0338.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free