- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
303

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Osvald Siréns arbeten om kinesisk konst. Av Gustaf Munthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Osvald Sirens arbeten om kinesisk konst

och hans bok bringar ett hundratal
sällsynt vackra, i heliogravyr reproducerade
bilder, som uttrycksfullt och målande
skildra deras egenartade skönhet. De visa
ständigt nya sidor av motivet, och man
upphör ej att förvåna sig över den mängd
av skiftande anblickar och förtjusande
detaljer, som dväljas bland dessa vid första
ögonkastet kärva och enformiga murverk.

Men Siren har inte nöjt sig med att
skildra murarnas skönhet i bild och skrift.
Med hjälp av kinesiska assistenter har
han framställt en rad grundliga
uppmätningsritningar och planer särskilt av
porttornen. Dessa, ibland vackert kolorerade
ritningar giva verket ett avsevärt tillskott
i vetenskapligt värde, och de stödja den
historiska utredning av murarnas ålder och
historiska ursprung, som författaren
forebragt. Med stor möda har han samlat
uppgifter ur de kinesiska källorna och fasta
dateringar samt sammanställt dem med
resultaten av sina stilkritiska
undersökningar.

Pekings murar verka som byggda för
evärdliga tider. Men de räckte ej till för
att hindra mandschurernas anlopp, och
ännu mindre skola de visa sig mäktiga
att motstå den fiende som heter den nya
tiden. På många ställen ha de rasat ner
av sig själva, här och var har man rivit
ner stora stycken för att bereda plats åt
någon spårvagnslinje. Kineserna själva ha
föga sinne för deras värde och knappast
medel att rädda dem heller, deras
förstörelse kommer att fortskrida sakta men
säkert. Därför kommer också Siréns bok
att bli ett dokument av största betydelse,
utom det att den redan nu rymmer ett
material av stort konstnärligt och
kulturhistoriskt värde.

Osvald Siréns hittills monumentalaste verk
på den österländska konstens område är
emellertid den stora bok i fyra digra
band, som denna sommar utkommit i
London under titeln Chinese Sculpture och
även förberedes i en tysk upplaga. Den
kinesiska bildhuggarkonsten skiljer sig
väsentligt från måleriet ej minst därigenom
att konstnärerna till större delen förblivit
okända. De ha vanligen utfört sitt arbete
utan konstnärliga anspråk, och man kan
snarare betrakta verken som skapade av
religiösa och kulturella krafter än av
enskilda personer. Samma typer ha i oänd-

Yu An Men. Gården och yttre
tornet.

Ur The tvalls and gates of Peking.

lighet mångfaldigats utan tanke på
konstnärlig individualisering. Men detta får inte
fattas så som om skulpturerna i
allmänhet vore målningarna konstnärligt
underlägsna. Tvärtom uppenbara de bästa av
dem kinesernas storvulna formuppfattning,
linjernas förenklade uttryckskraft och den
förtätade stämningen renare och
omedelbarare än andra konstarter.

Att med exakta vetenskapliga metoder
kartlägga den kinesiska målarkonsten är
hart när omöjligt. Stilskiftningarna äro
oändligt fina, tiderna upprepa varandra
och konstnärerna efterbilda varandras verk
utan samvete. Knappast en enda inskrift
är att lita på. Dessutom äro målningarna
ömtåliga, många ha förstörts av tidens
åverkan, de flesta äro genom kinesernas
konservatism undandragna forskarens blickar.
Då erbjuder skulpturen långt större
möjligheter, fast det ännu så länge varit

303

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0339.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free