- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
304

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Osvald Siréns arbeten om kinesisk konst. Av Gustaf Munthe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gustaf Munthe

Sittande Ktianyin. Polykrom trästaty. Tungtiden,
dat. ig juni 1168.
Tillhör Ton Ying Company i New York.

omöjligt att få en överblick av det
bevarade materialet och med säkerhet
urskilja stilens utvecklingslinjer.

Siréns verk är först och främst en
överväldigande rik materialsamling. Bildernas
antal överstiger tusentalet, och en mycket
stor del av de avbildade föremålen voro
förut okända för forskningen. De ha
samlats från ali världens hörn, några befinna
sig i museernas ro, andra har författaren
under sina resor med stor energi och
uthållighet uppsökt i templen och ute i
markerna. Alla ha naturligtvis inte samma
konstnärliga värde, långt därifrån, men ur
historisk synpunkt är det ovärderligt, att
samlingen fått framträda så rikhaltigt som
den gör. Intrycket blir ändå starkt nog,
man häpnar över den själsliga anspänning,

den självförglömmande hängivenhet, som
ligger bakom dessa verk.

Största intresset tilldra sig skulpturerna
från två epoker, dynastierna strax efter
Han-tiden och Tang-tiden. Från Han-tiden
har man förut egentligen blott
uppmärksammat de märkliga relieferna från
Wu-Liang tzu. De kunna knappast räknas som
skulptur men höra genom sin ornamentala
fantasi, sin levande rytm och sin förnäma
stilisering till den kinesiska konstens
huvudverk. Siren har emellertid i sin bok
samlat ett antal djurskulpturer från tiden
närmast efter, vilka visa, att relieferna knappast
voro någon isolerad företeelse. Dessa
fantastiska drakar eller bevingade lejon, vad
man nu vill kalla dem, tillhöra tiden före
allt buddhistiskt inflytande. De äro enkelt

3°4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free