- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
383

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Modern fransk prosadiktning. Av Sven Stolpe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Modern fransk prosadiktning

desto mindre ofta nog utöva en
bestämmande inverkan på vårt handlande. »Je
ne peux pas me choisir», säger Salavin i
Confession de minuit. »Toute pensée qui
voyage trouve asile en mon åme. Toute
graine qui tombe sur mon ëtre y peut
germer.» I Salavins inre dyker en dag upp
föreställningen om att han vid hemkomsten
skall finna sin moder död, synbarligen utan
ali anledning. Tanken växer sig allt
starkare och håller honom slutligen helt
behärskad, han önskar, att så skett och börjar
tänka på sitt arv och ordna sitt nya liv.
Han kan med andra ord icke själv bli
herre över de föreställningar som ju till
slut utgöra hans eget jag. Man anar att
författaren här gör Freuds identifikation av
föreställning och önskan till sin.

I Deux hommes, Duhamels mognaste verk
hittills, kontrasteras Salavin mot Édouard,
den friska, starka handlingsmänniskan, som
håller sitt föreställningsliv i sin egen hand.
De bli vänner; för Salavin blir denna
vänskap något nytt, och han darrar inför
upplevelsens styrka och tjusning. Men det
måste komma till en brytning. Salavins
ömtåliga psyke reagerar: »je t’ai prevenu:
je t’ai dit que je ne pourrais pas ètre ton
arni, que je n’étais pas un arni. Tu as
insisté. Tu m’as forcé, forcé le coeur. Tu
m’as épuisé.» Man söker förgäves en
förnuftig orsak till denna Salaving brytning
med sin bäste vän och välgörare. Men den
som icke rycker på axlarna åt ali
psykoanalys, erinrar sig kanske några av de mest
lysande sidorna i Adlers über den nervösen
Character.

I Hommes abandonnés visas
inbillningens, drömmens makt över människan på
ett sällsynt fint och gripande sätt. Det
är en ultramodern människouppfattning som
ligger bakom dessa berättelser, vilka
tydligare än något litterärt program visa mot
de vägar en tidstypisk litteratur har att gå.

Men Duhamel intresserar icke bara som
psykolog och konstnär. I viss mån intar
han genom en annan egenskap en
särställning i modern fransk litteratur. Han är
etiker, hans böcker ha ett starkt
uppbyggande patos. Duhamel är allt annat än
konstnär för konstens egen skull. Och sin
personliga livsuppfattning, sin djupa och
sympatiskt hållna filosofi har han framlagt
i sin Possession du monde. Lyckan ligger i
besittandet men icke av »livets goda» utan

Fot. H. Manuel,

Georges Duhamel.

av oss själva. Och den som rätt besitter
d. v. s. förstår sig själv, »il parvient å la
possession du monde». Medlet är kärlek,
förståelse, medlidande.

6.

Det är klart att den föregående
framställningen icke på något sätt hal" kunnat
uttömma sitt ämne. Flera framstående
författare ha förbigåtts enbart därför att deras^
verk redan ingående studerats och
diskuterats i Sverige; dit hör bl. a. Romain
Rolland1. Andra mycket berömda ha vid
ett närmare studium icke befunnits hålla
måttet; då de dessutom saknat allt
symptomatiskt intresse ha de förbigåtts. Till dessa
hör en man som Charles-Louis Philippe.
Men det återstår en rad namn, som
rättvisligen böra nämnas, om också deras
betydelse icke berättigar dem till en mera
ingående behandling. Så finns det i
Frankrike en hel riktning, kosmopolitismen, som
ingalunda saknar intresse, om icke annat
så därför att dessa författare på ett i
Frankrike ingalunda vanligt sätt riktat sina blickar
utåt och visat sig kunna uppskatta även
främmande länders kulturer. Den mest
berömde — Frankrikes mest läste författare

1 Se bl. a. Romain Rolland av Ellen Key.
Ord och Bild 1913 sid. 323.

383

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0423.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free