- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
392

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Rörstrand 1726—1926. Några konturer. Av Arvid Bæckström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Arvid Bceckström

Blådekorerad bägare med
lock; av f aj atis.

Tillverkad 172g vid Rörstrand.

/ Museum fiir Kunst und Gewerbe
i Hamburg.

typer av skiftande material, teknik och
värde.

Från sin begynnelse till omkring 1783
eller kanske något längre tillverkade
fabriken uteslutande emaljerade fajanser,
d. v. s. föremål av en lätt smält massa
av lera och sand (med större eller mindre
tillsats av kalk) och med tennhaltig, opak
glasyr med, någon gång utan, därå anbragt
dekorering. Då glasyren var
ogenomskinlig, kan naturligtvis aldrig någon
under-glasyrmålning förekomma på dessa
fajanser, såsom man ibland ser uppgivet.
Leran hämtades dels från Uppsalaslätten,
från »Upsala gärde nedanför
Kungsträgården», därifrån den i skutor fraktades
ned till Rörstrand, dels från Bornholm i
tunnor. De färdiga varorna roddes
säkerligen från fabrikens magasinsbodar
nere vid Rörstrandsviken i Klara sjö in
till den försäljningsbod, som redan i juli
1733 omtalas belägen vid Riddarhus-

torget. 1764 fanns ännu en
Rörstrandsbod; senare flera.

Rörstrands stolta, nära 60-åriga
fajansepok låter på ett naturligt sätt dela upp
sig i två perioder av ganska olika
karaktär.

Den förra perioden sträcker sig fram
ungefär till 1758. Förebilder till både
former och dekorering togos då ofta
från Delft, från franska fabriker såsom
Rouen, Nevers, Moustiers eller från Kina,
direkt eller genom mellanhänder.
Dekoreringen hölls i allmänhet endast i en
enda färg: den tekniskt och estetiskt så
tacksamma klara koboltblåa, gärna »en
camaieu», d. v. s. i olika tjocklek, i flera
toner. I sällsynta fall, och det redan på
1740-talet, sökte dock fajansmålaren att
berika färgefifekten genom att jämte blått
använda andra starkeldsfärger: grönt, gult
och manganviolett.

De föremål, som med säkerhet kunna
hänföras till de tyska mästarnas tid
t. o. m. 1740, äro märkligt få. Signering
under denna tiden, där den överhuvud
förekom, bestod i »Stockholm»
ochkonst-närsignatur(er); endast tillfälligtvis
fogades därtill ett årtal. Vad först
grundläggningsåren under 1720-talet beträffar,
så äger Nordiska Museet en käppknapp,
signerad Stockholm 1725, och några
kakel (signerade 1727 St.) av en
kakelugn i Stockholms stads ägo.
Käppknappen kan tänkas ha varit ett av Wolffs
provstycken (se ovan). Bortsett från dessa
föremål, för vilka saknas det sista
beviset att de verkligen tillverkats vid
Rörstrand, och bortsett från ett fåtal
tidiga pjeser, av vilka några också sakna
detta bevis och andra visserligen äro
signerade Stockholm,men sakna år, måste
man säga, att den äldsta säkert
dokumenterade Rörstrandsfajans, som man
hittills känner, befinner sig i Hamburgs
Museum für Kunst und Gewerbe. Det
är en stor, blådekorerad bägare med

392

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0436.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free