- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
394

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Rörstrand 1726—1926. Några konturer. Av Arvid Bæckström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Arvid Bäckström

Terrin av fajans.

Dekorerad, i bid camaïeu av f. S. (Joakim Silfverskog) i Rouen-stil;
tillverkad vid Rörstrand omkr. 1745.
/ Rörstrands samling.

Vid 1750-talets inbrytande hade de
franska påverkningarna så gott som
alldeles överflyglat de holländska. Rokokon
trängde med 1750-talet segrande in både
i formkammaren och målarstugan. Den
gamla italienska »bianco sopra
bianco»-tekniken med ornamentik i ljusare glasyr
på den blekt gråblå bottenglasyren
återupptogs för att liksom giva en mer
skimrande rik bakgrund åt den därå i blått
eller lila penslade ordinarie dekoreringen;
så tidigt som 1745 visa enstaka pjäser
prov på denna teknik. Konstnären Jean
Erie Rehn tecknade åtskilliga stiltypiska
rokokomönster, ett redan 1745, till
serviser, som, utförda vid Rörstrand med
emblem eller vapen för medlemmar av
kungahuset eller högadliga beställare,
i enklare skick synas ha blivit populära.
Jämte Anders Fahlström förtjäna särskilt
att nämnas såsom konstnärliga krafter
vid fabriken under denna period : brodern
Erik Fahlström, Joakim Silfverskog, Jonas
Tåman, Johan Hedberg och Daniel
Hillberg.

Den senare perioden i Rörstrands

fajansepok kan räknas ungefär från 1758.
Den tidigare återhållsamheten i färgskalan
fick nu lämna rum för en blommande
polykromi. Nordiska Museet äger några
glaserade plattor, varå dragits
penselstreck i en serie olika färger; dessa små
fajanspaletter äro signerade »Rörstrand
1758»; från samma år äro också några
polykroma pjäser kända. Det kanske kan
visa sig, att de brokiga muffelfärgerna
uppträdde vid Rörstrand ännu några år
tidigare. I varje fall är Rörstrand här
före Marieberg, som 1760 skickade sina
tidigaste varor ut i marknaden.

Förebilder togs under denna senare
period mest från ledande franska
fabriker, framför allt från
Strassburg-Hage-nau och Marseille. Och blommor, frukter,
djur lämnade här som där modeller för
naturalistisk efterbildning i lysande
färger, plastiskt eller målat, på terriner,
bålar, krukor, kannor, fat o. s. v.
Kinesiska inslag i dekoreringen saknades
naturligtvis ej heller nu. Medan
Rörstrand tidigare i regel bränt dekor och
glasyr i starkeld på en gång: sur cru-

394

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0438.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free