- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
395

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Rörstrand 1726—1926. Några konturer. Av Arvid Bæckström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rörstrand 1726—ig 26

metoden, tog man sig nu ofta för, i
ädel tävlan med Marieberg, att först
bränna glasyren och sedan vid lägre
temperatur i muffelugn bränna den
polykroma dekoren. Med ett dylikt
förfarande blevo visserligen ett betydligt
större antal färger användbara, och dessa
färger, »mufifelfärger», kunde
detaljskar-pare penslas ut utan risk att de flöto
bort från avsedda konturer eller över i
andra nyanser, men det var en farlig
teknik, ty med sin möjlighet att imitera
porslin lockade den ofta fajansen
utanför dess egna stilgränser. Särskilt
Meissenporslinet lämnade de samtida
fajansmästarna ingen ro.

Vid sidan av denna polykromi
kvar-levde ännu under så gott som hela denna
period den blå camai’eu-målningen, med

Vas av fajans.
Delftermodell (»kurbits*), signerad ^Stockholm
I IJ45 F» (Anders Fahlström); tidigt exempel
på dekor med rödbrunt (mangan) och gult
jämte den bida kobolten; 42 cm hög.
I Nordiska Museet.

Urna med lock; av fajans.

Med dekor i blå camdieu i kinesiserande stil.

Osignerad, men otvivelaktigt tillverkad vid
Rörstrand ung. i?jo—JJ; iis
cm-I Rörstrands samling.

eller utan sopra bianco. Och omkring
1766 uppfann Anders Stenman, som då
i c:a 10 år varit porcellaine-ritare, d. v. s.
målare, vid Rörstrand, konsten att medelst
silkespappersavdrag föra dekoren från
graverade, med tuschfernissa ingnidna
kopparplåtar över på tennglasyren, s. k.
glattryckning; en teknik som dock mer
kom Marieberg tillgodo, då Stenman
snart överflyttade dit med sin
hemlighet. Bland andra hittills kända mästare
under denna period må nämnas: C. E.
(av Stråle avslöjad såsom Carl Erie
Löf-ström), en konstnär med rik fantasi och

395

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0439.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free