- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
417

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Paul Gauguin. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Paul Gaiiguin

Kvitma av kungligt blod.

mera naiv skönhetslinje än den grekiska,
strävar han fånga livets rytmik i mjukt
modulerade konturer, som besitta
suggestiviteten hos Koriosais färgtryck och
den spontana smidigheten i Javas
skulptur. Under den tropiska naturens ledning
lär han sig att som de persiska
mattvävarna sammansmälta de mest glödande
färger till en harmoni, der ingen ton
genom stickande grällhet faller ur skalan.
Och förvägen lik en skapande
Prometheus, fångar han bland många förfelade
försök här och var en skymt av den
gudaglans, som strålade i hans fantasi.

Exempelvis tävlar den med solfjädern
bakom huvudet liggande tahitiskans naivt
blottade skönhet ej utan framgång med
den mera retande om också kacherade
sensualismen hos Manets Olympia. »Les
seins aux fieurs rouges» vittnar om det
höga allvaret i en konst, som med ali
dess livsdruckna vällust offrar på
kysk-27—Ord och Bild, j?j:e årg.

hetens altare. Och »Tahitien avec
Ta-hitiennes» tangerar om också ej i flykt
så i elyseisk sällhet den av Gauguin så
högt beundrade urbinatens skildring av
Psyche-sagan i Villa Farnesina. —

Men efter två års lidelsefullt arbete
rycker det i de gamla trådarna, och han
längtar tillbaka till kulturen. De pengar,
han medförde, togo i hans flya händer
slut redan vid första installationen.
Någon inkomst på platsen kan han icke
skaffa sig. Och då av brist på mynt
hans ställning hotar att bli ohållbar
bestämmer han sig att återvända till Paris
med cirka 45 dukar och slå som han
hoppas ett avgörande slag för sin konst
och sina idéer.

Resan anträddes våren 93, och slaget
stod i Durand-Ruels lokaler i närheten
av boulevarden. Det berättas att
Gauguin varje dag personligen syntes på
utställningen för att avlyssna opinionen.

417

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free