- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
420

(1892-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Klas Fåhræus

Korg med frukter. Tahiti 1892.
I National galler iet i Oslo.

honom och försvann — så var måttet på
smäleken rågat. Och den i dubbelt
hänseende slagne konstnären beslöt sig att
för alltid övergiva Europa och återvända
till Tahiti.

*



För den fysiskt och psykiskt nedsatte
mannen blev den andra Tahitivistelsen
allenast en blekare skuggbild av den
första. Sviterna av det illa läkta såret
synas ha framkallat ett plågsamt kroniskt
eksem, som tvang honom att gå med
benet omlindat. Konflikter med
kolonialmyndigheter tillstötte, då Gauguin tog
det som en hederssak att uppträda som
försvarare av sina nya landsmän
gentemot övergrepp från ämbetsmännens sida.
Ömsom målande med blicken riktad mot
framtiden, ömsom förtvivlande om dagens
nödtorft, hade han i början av 97
kommit därhän, att han bestämt sig för att
göra ett slut på sin som det föreföll

honom gagnlösa tillvaro. Hopsparande
en del arsenik, som han erhållit till
utvärtes bruk, begav han sig en dag upp i
en avsides liggande bergsklyfta, besluten
att dö som ett sjukt djur, räknande på
att myrorna skulle göra ett snart slut på
hans kvarlevor. Men hans starka fysik
reagerade, gav giftet under fruktansvärda
smärtor ifrån sig, och mera död än levande
släpade han sig tillbaka till sin hydda.

Dessförinnan hade dock hans
skaparkraft samlat sig till en som han menade
sista, sublim ansträngning, varvid han
sökte sammansmälta sina intryck av
Maorifolket och det tropiska naturlivet
till ett mäktigt epos. Han gav bilden
den ordrika inskriptionen: D’oü
venons-nous? Que sommes-nous? Oü allons-nous?
-— Det var Gauguins måleriska uttryck för
alla religioners spörsmål, hans koloristiska
svar på sfinxens eviga fråga.

Den ungefär fyra meter breda och en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Jun 23 04:56:01 2014 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0464.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free