- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
443

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Från Operans spelår. Av Herman Glimstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Operans spe Iår

skap i det första programmet, Carmen, som
i likhet med andra repertoarverk lätt faller
offer för slentrian; hos oss har dessutom en
klåfingrig regi rätt nyligen förgripit sig på
detta mästerverk utan vank. Det är sant att
användandet av mer dämpade nyanser blir
särskilt märkbart i denna opera, vars
klangliga dynamik — både i fråga om orkester
och sång — ej sällan forcerats. Det äger
sitt intresse, att Blech även skriftligen, i
en till Carmen-jubileet i fjol publicerad
uppsats, uttryckt sin beundran för denna
instrumentation, som av orkestern gjort en
dramatisk faktor. Han framhöll härvid, att
partiturets skönheter, dess ljusfyllda,
deli-ciösa klang uppnåtts med så begränsade
medel som de i »Friskyttens» orkester
använda. Ja, vid vissa höjdpunkter säges
Bizet i instrumentalt avseende vara mer
måttfull än själve Mozart. I praktiken har
Blech dragit konsekvenserna av denna
insikt. Och när han berömmer
»cigarrettkörens underbart svävande klang», så måste
medges att han har rätt, d. v. s. när den
sjunges med sådan finess som under hans
ledning. Samtidigt som orkestern klart
återspeglade partiturets färgrika stämvävnad,
tillhölls den att ej täcka solisternas och
körens sång. — Beträffande regin har denna
redan tidigare begynt återställa verket i
dess ursprungliga skick, så bl. a. i den
dramatiska disposition (aktindelning) som
fastställts av så pass teaterkunniga herrar
som Bizet. i förening med Meilhac och
Halévy.

Vid denna föreställning framträdde även
en ny Carmen, Gertrud Pålson-Wettergren,
som här vann sin hittills mest avgjorda
framgång. Vacker, smidig, spotsk och
snärjande gav hon genom sång och spel en
bild, som i mycket motsvarar den farliga
förtrollerska, vartill Bizets musik förvandlat
Mérimées mer brutalt tecknade gitana. Ej
minst avslöjades Carmens kapriciösa och
egensinniga väsen genom textföredraget,
som frapperade med plötsliga skiftningar i
rösten och insinuanta betoningar. I de
sista akterna kom dock ibland fram ett
väl teatraliskt drag, med något av — som
danskarna säga — ha-stämd aktion och
alltför talrika stampningar i scengolvet.
Sant är, att »Carmens» sista akt synes vara
förebilden för de »veristiska»
mordskildringarna i Mascagnis och Leoncavallos
enaktare, men hos Bizet yttrar sig passionen

Leo Blech.

mer lågmält, sammanpressat. -— Att nämna
är även en ny intagande Micaëla, Brita
Hertzberg.

I en hel rad olikartade program befäste
den genom både myndighet och
temperament fängslande Blech den redan i första
drabbningen vunna positionen. I fråga om
publiken, som på Operan ej skämts bort
med gästdirigenter, kan naturligtvis ej ett
attraktivt sensationellt moment förnekas.
Och detta besök bör ej förleda till
underskattning av våra ordinarie kapellmästare.
Men för dem borde detta ändå kunna
verka som ett memento, en sporre i ett
dagligt arbete, där det av mycket
mänskliga skäl kan vara svårt att alltid hålla
elden brinnande. — En del nya
rollinnehavare kunde i detta sammanhang vara
att nämna, men då jag endast bevistade
några av de .övriga av Blech ledda
föreställningarna, tillåter jag mig skynda vidare
i texten.

*



Mitt under Blechfebern, i början av
vårsäsongen, försökte Pelléas och Mélisande,
det av Claude Debussy tonsatta
Maeterlinck-dramat, locka publik. Man måste ibland
vara rask i vändningarna för att hinna höra
Operans nyheter. Det grämer mig ännu
att jag först bevistade den tredje föreställ-

443

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0487.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free