Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Isak Gustaf Clason. Av Ragnar Josephson
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Isak Gust af Clason
Nordiska Museets hall.
Men denna Clasons formulering, som
återfinnes i hans skrifts överblick över
byggnadsverksamheten i Sverige under
de sista 25 åren, var skriven år 1896,
alltså långt inpå 90-talet. Då var striden
i själva verket redan utkämpad, en
reaktion med andra ideer hade inträtt och i
arkitektens syn har även kommit in det
nya decenniets estetik. Det framgår med
ali önskvärd tydlighet i en sats som
denna: »Man har ju nu kommit därhän
att icke anse förnuft och fantasi som
två oförsonliga fiender, utan tvärtom, att
en samverkan dem emellan just är den
enda rätta förutsättningen för
framkomsten av god konst.» Här är striden
avlyst mellan »jord och stjärnor», mellan
realism och idealism, och upptäckten
gjord att den naturalistiska, den
förnuftsbundna konsten även den bygger på
fantasien.
Alltifrån de nämnda förstlingsverken
genom hela den väldiga, fyrtioåriga
produktionen har Clason med auktoritativ
kraft hävdat sin ungdoms grundsats om
den sanna konsten. Men det skarpa
verklighetssinne, som så tydligt framgår
i konstruktionen, indelningen och det
455
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>