- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
514

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Fattigdomens Höga visa. Av Lisa Lundh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lisa Lu n dh

att franciskanismens betydelse såsom
inspirationskälla för bl. a. konst och dikt
ännu icke har överskådats. Medgivas
måste ju att perspektivet är svindlande,
då man betänker att sådana renässansens
portalfigurer som å ena sidan Giotto, å
andra sidan Dante båda bära
minoriter-ordens sträva bruna kåpa.

Bland dittills otryckta dokument, vilka
på senaste tiden vandrat från de
fran-ciskanska klosterbiblioteken till
bokhandelsdisken, är en av pärlorna i
Italiens medeltida mystiska litteratur,
nämligen Johannes’ av Parma Meditationer
över fattigdomen, även kallade Den
Helige Francisci mystiska bröllop med
Fattigdomen. Författaren, vilken var den
sjätte i ordningen av
minoritersamfun-dets ordensgeneraler, är känd ifrån den
kyrkohistoriskt bekanta striden mellan den
äktfranciskanska andens stränga
observanter och de s. k. konventualerna. I
opposition mot de senare förfäktade
Johannes av Parma med övertygad
trofasthet sin mästares älsklingsidé om den
frivilliga fattigdomens frälsningskraft.
Även legendlitteraturen bevarar hans
namn. I Fiorettis klassiska skildring (kap.
XLVIII) av franciskanerträdet igenkänna
vi sålunda »Den Salige broder Johannes
av Parma» ibland de få trogna, vilka ur
Sanct Francisci hand emottaga Livets
kalk »med stor iver och andakt». Där
heter det: »Men över alla de andra
strålade den ovan nämnde broder Johannes,
vilken hade tömt Livsens Kalk intill dess
sista droppe och därigenom skådat ned
i Det eviga och gudomliga Ljusets
gränslösa avgrundsdjup och fattat olyckan
och stormen, som skulle resa sig upp
emot detta träd och skaka dess grenar
och sönderbräcka dem.» Ur Fiorettis
vision vandrar med trädmotivet hans
figur in i den italienska renässanskonsten.
Försjunken i »djupa och sorgsna tankar»
sitter han likt den personifierade kontem-

Ti

plationen sammankrupen inne i
francis-kanerträdets stam såsom i en eremithåla.

Omkring intryck från den pågående
franciskanska inbördesstriden, vars
händelser ligga till grund även för det
antydda kapitlet av Fioretti, röra sig de
ovannämnda meditationerna. I
ordensgeneralens svärmiska och fromma
diktar-fantasi forma sig dessa till en allegori
efter den samtida riddarpoesins mönster.
Den evangeliska fattigdomen tar för
fran-ciskanen gestalt av den tillbedjansvärda
sköna, »Damen utan nåd». För att rätt
skildra den utvaldas makt över själar och
sinnen, de fullkomligheter hon besitter och
förlänar tyckes honom emellertid il dolce
stil nuovo redan för vardaglig och utnött.
Såsom i Arezzos Franciscuskyrka
drottningen av Saba under Piero della
Fran-cescas pensel förvandlas till en gotisk
ungmö, så blanda sig med Johannes’ av
Parma trubadursång tongångar från den
gammaltestamentliga poesin, välkänd för
1200-talets minoriterbroder genom
breviariets aftonandakter, till en
Fattigdomens Höga visa, lika kysk i sin
alppoesi som brinnande i sin längtansfyllda
mystik. Under stenekarna i skogen
omkring Greccios eremitkloster kvarstår
ännu det klumpiga bordet, vid vars
skrovliga stenskiva Madonna Fattigdoms loyal
amant utgöt i ord sitt hjärtas ångest och
kärlek, medan fåglarna ostörda redde sina
nästen i hans omedelbara närhet och
nappade byggnadsmaterial ur hans slitna
fjäderpenna.

Johannes’ av Parma meditationer blevo
ej enslingsdrömmar, som förflyktigade med
sommarvindens sus i Greccios trädkronor.
Deras huvudmotiv, Den Helige Francisci
förmälning med Fattigdomen, förevigades
under Dantes ledning av Giotto i dennes
allegoriska valvfresk av samma namn
ovanför högaltaret i Assisis
Franciscus-basilika. I lärjungaskaran, som, buren av
längtans vingar, från båda sidor lyfter

W

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0566.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free