- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
552

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Thorvald Bindesbøll. Architekt, Tegner, Keramiker. Af Anker Kyster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anker Kyster

lige Værksteder: Møbler hos J. P. Mørck,
Sev. & Andr. Jensen, Otto Meyer,
Rudolf Rasmussen og flere, Rammer hos
Kleis, med ny Profiler og udskaarne
Ornamenter til bestemte Billeder af hans
Kunstnervenner, Broderier i hans Søsters
Broderibod, Gravstene, Smedejernsgittre,
Lamper og Lysekroner i Bronce, Skaale,
Bægre, Broscher og andet haandsmedet
Sølv; Tapeter, mønstret Silke og Fløjl.
Forsatspapir tegnede han enten selv i
den vaade Klisterfarve eller lod det
litografere, Friser og Vignetter til Bøger
har han arbejdet ivrigt med, bl. a. til
et pompøst Værk om Gamle Carlsberg
og til én af de mærkværdigst udstyrede
Bøger vi har: Drachmanns Troldtøj,
illustreret af Jerndorf! og Skovgaard.
Bøger var én af hans Hovedinteresser,
han har tegnet tusindvis af
Bogbinderstempler og Motiver til Rygge og Bind,
ogsaa en Del Forlæggerbind, hvori hans
ovennævnte Venner har tegnet Figurerne
ind, figurlige Ting indlod han sig aldrig
paa. Forening for Boghaandværk bestilte
hos ham de første gennemdekorerede
Maroquinbind, og efterhaanden blev der
en anselig Række rigt haandforgyldte
Bind, med kraftige Farver og overdaadig
Afveksling i Tegningen, Bind som
tildels er havnede i forskellige offentlige
Biblioteker og Museer. En god Bindside
kan mange tegne; en Ryg som staar
baade alene og sammen med Siden er

Prøvesten for den ægte Kunstner, og
Bindesbøll bestod Prøven glimrende.

For Søsteren tegnede han
Monogrammer i Massevis, og naar Bindesbølls store
og blodrige Renæssance-Skikkelse satte
sig tilrette i sine Venners Hjem, som
oftest ustandselig manøvrerende med
Blyant og Papir, udbad man sig
Navnetræk til Husets Brug, til Dækketøj,
Brevpapir, Service o. s. v. Ofte blev de
omtegnede til Ex-libris, som senere er
samlede i en lille Bog af den der skriver
her. De tydeliggør hans eminente Maade
at behandle genstridige Bogstaver paa,
de faar nyt Liv og ny Former under
hans Haand, kiles og slynges ind i
hverandre, formende Ornamenter, sprudende
dem ud af sig eller hvilende i dem, altid
friske og egenartede, sjældent
symmetriske, stadig i Ligevægt.

Under Rundgangen hos Haandværkerne
undgik intet Stykke hans Kritik,
velvillige Rettelser eller Opmuntringer til
Medarbejde, og med sin klare Forstand
satte han sig let ind i de forskellige
Haandværks Teknik, indtil de mindste
Finesser. En dygtig Billedskærer blev
som lamslaaet da Bindesbøll lærte ham
at skære sine Konturer paa en meget
mere virkningsfuld Maade end man ellers
kendte og var vant til.

Og saa var der de omtrent 500
Krukker og Fade, som han tildels selv
udførte; en Del hos Kähler, men de fleste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0604.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free