- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
553

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Thorvald Bindesbøll. Architekt, Tegner, Keramiker. Af Anker Kyster

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Thorvald Bindesbøll

hos Pottemagere i Københavns Nærhed.
Arbejdet fordrede det nøjeste Samarbejde
mellem Fabrikant og Kunstner.
Bindesbøll tegnede Formen, som Arbejderen
drejede i Ler, og inden dette blev tørt
ridsede, modellerede og malede
Bindesbøll Ornamenterne i før Brændingen.

I sine sidste Aar tog han Svend
Hammershøi til Hjælp, og denne har
udgivet et monumentalt Værk om
Bindesbøll keramiske Arbejder, rigt illustreret
og fyldt med gode Oplysninger.

I Keramiken udfoldede hans
beregnende Fantasi sig friest, og hans i ét
samlede Geni af Formkunstner, Maler
og Dekoratør kom fuldt ud til sin Ret.
Snart traadte Formen stærkest frem med
ejendommelige Udvækster, blødt svungne
Omrids, rolig massiv Bredde, eller
arkitektonisk fast Opbygning, snart virkede
Farverne mest fængende: mørkblaat paa
creme, kobalt paa brunrødt,
sort-rødt-gult sammenslynget i faste Ornamenter,
snart drev Plantemotiver let hen over
perlemoderfarvet Bund, mens
gyldent-brune, skarpkantede Formationer skød
ned fra oven, eller Krukken dækkedes
af en Symfoni i sort-graa-hvidt, svøbende
sig i bredt svungne Strøg om hele Fladen.

Inderst inde var Bindesbøll følsom som
en Gammel-Japaner, men ogsaa
maalbe-vidst som en moderne. Det viser sig i
hans Motiver med blomstrende Planter,
hvis Navne ikke kendes i Botaniken,

men som, groende og snoende sig efter
Planterigets Love, mere er drømte end
sete, og derfra stammer ogsaa den djærve,
virile og navnløse Ornamentik. Man taler
om Bindesbøll-Ornamenter, som om det
var en bestemt Art, men det er en
Uendelighed af Udbrud og Paafund,
forholdsvis lette at kende paa den Maade
de har deres Udspring og deres sikre
Sammenskæring af Linierne,
vanskeligere at definere. Ganske simple, saa
enkle som Broncealderens eller primitive
Folkeslags, blødt krøllende sig med
Mindelser om oprullende Bregner.
Sammenslyngede brede og smalle baandagtige
Flader, forskudte i hverandre saa man
aner Hjernevindinger og Sneglehuse; og
de bløde Linjer kan være brudt af haarde
kantede Former, som fanger Øjet og
giver et ejendommeligt Sammenspil af
blidt og strengt. Kvadrat og Trekant
sammen med Fosterformer, Bølger og
Alpetakker, Tordenskyer med spidse Lyn.
Og dog var det maaske slet ikke det
han mente, kun Ornamentik i højeste
Potens. Hans Yndlings-Opera var
karakteristisk nok Orfeus, med den krasse
Modsætning af Hades mod Elysion,
hans Yndlingsforfattere, næst efter
Oldtidens Klassikere, Shakespeare og
Kierkegaard.

Som Wagner arbejdede han sig ud af
den blomstrende Stil op mod det næsten
truende, undertiden barokt-bisarre, hvor

553

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0605.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free