- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
583

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Hettiterna. Av Bror Olsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hettitem a

samt till som i den anförda satsen. Man
kan dock hoppas, att det icke skall dröja
alltför länge, innan man är i stånd att
tolka texterna, så långt detta överhuvud
är möjligt.

Av texterna äro hitills de hettitiska
lagarna utförligast behandlade, i det Hrozny
utgivit dem med översättning och de
kommenterats av andra forskare i
vetenskapliga arbeten och tidskrifter. Den
hettitiska lagkodexen innehåller
bestämmelser rörande mord, våld, människorov,
förlupna slavar, stråtröveri, äktenskap
o. s. v. De synas stå Hammurabis lagar
mycket nära eller, för att gå ännu längre
tillbaka, de sumeriska. Alla tre lagarna
bestämma, för att taga ett exempel, 10
schekels böter för våld mot kvinna, om
detta , resulterar i missfall. I Hammurabis
lagar stadgas det, att den som lånar en
oxe och förstör en klöv på den, skall
giva oxe för oxe, eller, om han bryter
ett horn på den, betala en fjärdedel av
dess pris. Enligt den hettitiska lagen är
han skyldig att ge en frisk oxe tillbaka,
men om ägaren säger: »Jag vill taga
min egen oxe», så skall han betala två
silverschekler i böter till ägaren. I många
fall är den hettitiska lagen mindre sträng
än den babyloniska. Principen »öga för
öga, tand för tand» är icke sällan
ersatt med bestämmelser om bot i
penningar. I några fall finner man
överensstämmelse mellan den hettitiska och den
mosaiska lagen. I den förra göres en
skillnad i fråga om nesligt våld mot gift
kvinna, om detta skett »i bergen» eller
»i huset». I förra fallet straffas endast
mannen, men kvinnan går fri. I femte
Mosebok kap. 22: 23—27 uppdrages
samma skillnad, fast i något olika
ordalag: om våldet skett »på fältet» eller
»i staden». Den tanke, som låg bakom
och som angives i den mosaiska lagen,
var den, att »på fältet» eller »i bergen»
kunde kvinnan ha ropat på hjälp, utan

Statyett av den hettitiske
solguden. Omkr. i joo f\ Kr.

att ha blivit hörd, men »i staden» eller
»i huset» måste hennes rop ha hörts,
varför man kunde antaga, att hon
underlåtit att ropa och följaktligen samtyckt.
Mindre påfallande är överensstämmelsen
i följande fall. I andra Moseboks
tjuguandra kapitel, vers 6, stadgas det, att
om eld uppkommer på ett sädesfält och
skadar den därpå växande säden, skall
den lämna ersättning, som varit vållande
till eldens uppkomst, och en liknande
bestämmelse finnes i den hettitiska lagen.
Hammurabis lagar hava däremot intet
stadgande härom.

De historiska texterna bestå av
krönikor, som skulle förkunna härskarnas
ära, eller urkunder för praktiska ända-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0641.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free