- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
681

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Joakim Skovgaard. Paa 70 Aars Dagen den 18. November 1926. Af Peter Hertz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Joakim Skovgaard

fødte Anlæg og med det Forbillede, de
stadig havde for Øje i Faderens
Tegninger, der rummede noget af det
ypperste, P. C. Skovgaard havde frembragt, er
det intet Under, at de to Brødre
forbløffende tidligt udvikles til udmærkede
Tegnere, og at det er Faderens Form,
der præger dem. Allerede i 1868—69
som en Dreng paa 12—-13 Aar udfører
Joakim Skovgaard en Række Tegninger
til Frederik Lange Grundtvigs
autograferede Ugeblad »Brevduen» —Tegninger,
der røber en Karaktersans og en
Formevne, der ikke alene er enestaaende for
hans Alder, men virkelig i sig selv er
fremragende. Disse Illustrationer, der
omfatter et enkelt Landskab samt
Gengivelser af Dyr, Fugle og Insekter, viser
foruden den stærke direkte Paavirkning
fra Faderen i Opfattelse og Tegnemaade
endnu et Træk, der indirekte kan føres
tilbage til Hjemmet. Den Skarphed i
Iagttagelsen, som hans Dyrebilleder bæ-

rer Vidne om, er ikke alene fremgaaet
af hans kunstneriske Trang til
naturalistiske Studier. Den skyldes fuldt saa
meget de indgaaende Interesser som
Naturforsker, der er bundfældet dybt i
hans Væsen som en Arv fra Morfaderen.—
Bedre og alsidigere udrustet end de
fleste, men ogsaa fastere og inderligere
knyttet til Traditionen træder Joakim
Skovgaard ud i Livet som Kunstner.
Billederne fra hans første Tid giver intet
nyt. Hvor han er bedst, som i Billedet
af de to Søstre ved Klaveret og i
Kunstmuseets lille Aftenlandskab, fortsætter
han Faderens og Constantin Hansens
Kunst paa en fin og nænsom Maade
men uden at præge den med sin
Personlighed. Rejsen til Paris, hvor han som
alle Danske søgte Bonnats Skole, gjorde
ingen Forandring. Dertil var han for
stærkt bundet ved Hjem og Hjemstavn.
Først gennem Samlivet med jævnaldrende
Kammerater i Italien 1882—84 kommer

I n d l e dnin g s t e gnin g af Joakim Skovgaard og Thorvald
Bindesbøll til »Den vilde Jæger» i »Troldtøj» 1889—90.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0743.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free