- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
683

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Joakim Skovgaard. Paa 70 Aars Dagen den 18. November 1926. Af Peter Hertz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Joakim Skovgaard

Kristus i de Dödes Rige. Olie.
Tilh■ Kunstmuseet, København.

Længslen efter djærv Romantik og
stemningsfuld Lyrik og dertil hans levende
dekorative Sans. Og hans Kræfter
udløses saa meget lettere, som hans
Arbejde her ene gælder Tegningen, der for
ham som for Faderen var Livsnerven i
deres Kunst. Helt i Grundtvigs Aand,
naiv og stærk og i bedste Forstand
folkelig, udfører han sine Tegninger med
en Streg, der er kraftig, smidig og
udtryksfuld som Faderens og minder om
dennes. Men er Stregføringen, delvis
ogsaa Motivet af Bækken, der snor sig »op
under de grønne Lindé», Faderen lig, er
der andre Kunstnere, som Tegningerne
mere bringer i Erindring. Man kan ikke
undgaa at faa Rembrandts Navn i Minde
ved Synet af den smukke Illustration til
Bethlehemsnatten, —selv om ogsaa
Skildringen hos Skovgaard er blevet helt
borgerlig dansk. Man maa tænke paa
Constantin Hansen, naar man ser de smaa

vingede Genier, som paa Titelbladet
vaagner i deres Vugger, da Natten er omme,
puster Lyset ud for frydefuldt at flyve
den signede Dag i Møde, og som paa
det sidste Billede efter endt Dagværk
lander ved Bredden af deres Fædreland,
der Sol møder Sol, og der ej Dag ligger
i Dvale, — selv om ogsaa de
Skovgaardske Genier som Lysets Børn er
blevet mere buttede og livfulde. Der er
i Landskabet med Lærken, der i den
første Morgenrøde flyver lystig syngende
hen over Markerne og de vajende Siv
og i Billedet med de mørke Trægrupper
mod den sollysende Aftenhimmel med
de guldrandede Skyer, en
stemningsmættet lyrisk Blidhed, der leder Tanken hen
paa Johan Thomas Lundbye. Og i
Tegningen af Ørnen, der baaret af Vejret
hæver sig i Flugt over Bjærgtoppene,
de stormjagede Skyer og det ensomme,
forblæste Træ, er der en romantisk

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0745.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free