- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
685

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Joakim Skovgaard. Paa 70 Aars Dagen den 18. November 1926. Af Peter Hertz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Joakim Skovgaard

Jomfru i Fugleham. Kasein paa Kalk. 1895.
Tilh. Kunstmuseet, København.

Underet, der er sket, og det lille nyfødte
Barn er blevet Billedets Midtpunkt. Fra
det alene udstraaler »Livets Lys» og
lige over det tindrer Bethlehems Stjerne.
Det er »den signede Stund, den
Midnat-Tid, vor Herre han lod sig føde».

Eksemplet er tilfældigt valgt, men
det er typisk for Joakim Skovgaards
Kunstnerevner og hans Arbejdsform.
Han har »i alleralvorligste Forstand» Ret,
naar han med Anledning af sine
Freskomalerier i Viborg Domkirke siger om
sine Billeder: »det er i de allerfleste
Tilfælde noget, der kommer dumpende
til mig, saa færdigt, saa jeg kun behøver
i ringe Grad at file paa det.» Det gælder
ikke alene Viborg-Freskerne, men hans
Kunst som Helhed i det Store som i det
Smaa. Bortset fra de faa, ja »enkelte
Optrin, det har kostet Mas at give
Udtryk», former Emnet sig fra første Færd
smidigt og flydende til klare, faststøbte

Kompositioner under hans Blyant, Pen
eller Pensel, naar de først er oplevet i
hans Følelse, gennemlevet i hans Tanke.
Men han slaar sig aldrig selvtilfreds til
Ro med sin første Inspiration. Atter og
atter gaar han sine Kompositioner kritisk
igennem for at bringe hver en Enkelthed
dekorativt »paa sin rette Plads» og
fremfor alt for om muligt at tvinge Indhold,
Handling, det almenmenneskelige, der
for ham er det vægtigste, til at slutte
inderligere om hans Følelse, mere
rammende om hans Tanke.

Hvor betydelig Joakim Skovgaards
Indsats i dansk Kunst var med
Tegningerne til »Den signede Dag», forstaar
man bedst ved at se dem i Sammenhæng
med de Illustrationer til »Danske
Digterværker», der i »Fremtidens» Hefter laa
forud for hans Tegningers Fremkomst.
Hvor isoleret de stod, fatter man bedst
ved at sætte dem ved Siden af de Illu-

685

H§S

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0747.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free