- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
689

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Joakim Skovgaard. Paa 70 Aars Dagen den 18. November 1926. Af Peter Hertz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Joakim Skovgaard

De dansende Grækere. Kasein paa Trce. 1897.
Privateje, København.

intimt Bindesbøll og han har arbejdet
sammen, og man forstaar, at det uden
Skovgaards egen Vejledning er umuligt
i de enkelte Tilfælde at afgøre, hvor
den enes Indsats holder op, og hvor den
andens begynder. Igennem de mindre
og de mindste dekorative Arbejder, der
i disse Aar bliver monumentale under
Joakim Skovgaards Hænder, befæstede
han sine Evner og gjorde dem egnede
til de store Opgaver, og overalt føler
man, at det er Bindesbøll frodige
Fantasi, der har virket forløsende paa hans
Figurstil. Den Evaskikkelse, som han
formede paa sit pragtfulde Evafad
under Begyndelsen af sit Samarbejde med
Bindesbøll, har i saa Henseende ikke alene
været »en fjern Stammoder til alle de
bibelske Figurer, som nu pryder Viborg
Domkirke», men til alle de
monumentale Skikkelser, han senere har skabt. I
samme Forstand staar Michael paa det
storstilede Michaelfad som Stamfader.

I Løbet af Tiaaret 1886—1896
gennemgaar Joakim Skovgaards Malerkunst
en klar og retlinjet Udvikling fra en ren
naturalistisk Staffelikunst til et dekorativt
religiøst Monumentalmaleri, og igennem
denne Udvikling kan man følge de to Sider
af Skovgaards Udtryksform, der allerede
44 — Ord och Bild, jy.e årg.

aabenbarer sig i Tegningerne til »Den
signede Dag» og i Illustrationerne til
»Troldtøj»: den dramatiske Voldsomhed
og den lyriske Ro.

Fra Bryllupsrejsen har vi, foruden det
tidligere omtalte holdningsfulde Portræt
af Kunstnerens Hustru, det smukke
Billede med de hjemvendende Jægere, et
umiddelbart italiensk Folkelivsbillede,
gennemført naturalistisk i Motiv og Farve,
helt realistisk i sin Staffage, men med
en Komposition, der er strammet til en
Fasthed og Enkelhed, som ikke findes
i Skovgaards tidligere Malerier, og som
han da ogsaa langt senere har grebet
tilbage til for delvis at anvende til
Tegningen i Bibelhistorien af »den rige Månd
og Lazarus» — et Motiv, der forøvrigt
allerede var i hans Tanke, da Billedet
blev malet. Samme Brydning mellem
en dekorativ strammet Linjevirkning og
en naturalistisk Gengivelse og Behandling
møder vi i de to Billeder, med hvilke
han i Aarene efter sin Hjemkomst for
første Gang forsøger sig som religiøs
Maler eller vei snarere som bibelsk
Fortæller. Fremstillingen af »Englen, der
rører Vandet i Bethesda Dam» er udover
sin dekorativt holdte Komposition og
sit bibelske Motiv med Englen, der nær-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0751.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free