- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
712

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Venetianska renässansporträtt. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Lindblom

Tizian: Kejsar Karl V.
Pinakoteket, München.

ker (och lyckas!) förvandla sin egen
person till en filosof-profet av michelangelesk
mäktighet.

Det finns två grupper av tizianska
porträtt, som i sig liksom koncentrera
väsendet av mästarens porträttkonst och
vilka sedda som helhet utgöra det kanske
märkvärdigaste som gjorts å
porträttkonstens område i hela världen.
Betecknande nog för Tizians sociala nivå röra
sig dessa bildgrupper kring den
västerländska kristenhetens båda historiska
brännpunkter: kejsaren och påven. Med

Karl V kom Tizian i beröring under
dennes vistelse i Bologna 1533, där han
efter mycket intrigerande lyckades få
göra de skisser, som lågo till grund för
tvenne efteråt utförda porträtt, en
halvfigur i rustning, nu förkommen, och en
helfigur i festdräkt med hund vid sidan.
Det sistnämnda är i så måtto relativt
otizianskt, att skrupulös likhetssträvan
behärskar intrycket; troligen ett offer
för vederbörandes önskan.
Kompositionen är intressant. Vi ha här urtypen för
1500-talets monumentala helfigursporträtt,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0778.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free