- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
714

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Venetianska renässansporträtt. Av Andreas Lindblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Lindblom

Tizian: Påven Paul III och hans nepoter.
Neapels museum.

som redan är märkt av sjukdom och
förgängelse. Och dock ■—■ hur
tystnads-bjudande värdig är icke denna gestalt,
som känt maktens lyckoberusning mer
än de flesta, men som redan tycks längta
till stillheten i San Juste, dess frivilliga
Sankt Helena. Det är till detta porträtt
som anekdoten om att kejsaren böjde
sig ned och tog upp konstnärens
tappade pensel plägar anknytas. Den starka
sympati, som kejsaren hyste för Tizian,
gör att man med fog kan säga se non
.è v er o, è bene tro v atö.

Ti

Än en gång skulle den mer än
sjuttioårige konstnären bege sig över Alperna,
nämligen 1550, då han bl. a. gjorde
studierna till de porträtt av Filip II,
som sedermera tillkommo. En av
originalskisserna finnes i behåll, här
återgiven i bild. Den kastar blixtljus över
Tizians teknik och över skärpan hos
hans psykologiska örnblick. En
impressionistisk bild av en äkta Habsburgare,
hård, sensuell och bigott, isande stel
som en ikon eller avgud. De utarbetade
helfigurporträtten av Filip II äro mer

4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0780.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free