- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
750

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Sigrid Undset. Historisk digtning. Av Eugenia Kielland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Etigenia Kielland

bendes fantasi. Heller ikke mykner bøn
og messer den seige stædighet, den haarde
og onde trods som hun sætter mot sin
kjajrlige far, og som i længden seirer over
hans forstandige godhet. Lavrans betvinger
sin uvilje mot den letlevende stormand og
gir sit jaord.

Saa skulde de to da kunne gaa strake
veien frem til lykke. Men i sin ustyrlige
elskov kan Erlend ikke holde sig fra
Kristin skjønt hun er hans trolovede brud.
Og da hun omsider kan gaa frem til
alteret, bærer hun alt længst Erlends barn
under sit hjerte, og med det en tyngende
byrde av bitterhet mot ham som har tvunget
hende ind i nød og løgn gjennem
angstfulde, fortvilede måneder. Først da hun av
terner og brudefolk er fulgt til loftet og
git i hans arme, smelter hendes onde nag;
i hengivelsens stunder er hun hans i rus
og salighet.

Dermed er første bok tilende. Formelt
er den den bedste av de tre bind.
Beretningen er jevn episk, sproget kraftig og
klingende, prydet av dialektord og gode
gamle gloser. Dialogen er snart præget av
sagaens omstændelige mundtlighet, snart
av folkevisens ordsprogsmæssige fynd. Man
savner dog den korthet og knaphet i
formen som utmerket digterens første studie
i norsk middelalder, sagapastischen
»Viga-Ljot og Vigdis» ; og dette hang til
utflytende bredde tiltar uhyggelig utover de
følgende bind. — Skikkelsegalleriet er
stort, bipersonernes kjede forlænger sig ut
i det blaa; men denne uavrundede
mangfoldighet er livets egen, og livagtige er alle
disse mennesker, baade de centrale
skikkelser og bakgrundsfigurerne.
Fortællemaa-ten øker i intensitet eftersom vi fra
idyllen kommer over i fremstilling av angst
och ulykke. Tilslut gjør dog forfatteren
den feil at overanstrenge sine læsere: efter
at ha fulgt Kristins sindslidelser gjennem
bryllupsdagene, orker man ikke det
fornyede sindsoprør ved opgjøret mellem
Lav-rans og hans hustru — man reagerer, og
Ragnfrids bekjendelse at heller ikke hun
var ren før bryllupet, svækker istedetfor
at øke den følelse av tragik som er
opar-beidet i os.

Anden bok, »Husfrue», fører os fra den
lune Gudbrandsdalen op til Trøndelagens
brede sletter, der de skraaner mot det
aapne hav. Og samtidig synes vi at rykke

tilbake i tiden; heroppe hvor man er
fjernere fra kulturstrømmen fra syd,
fornemmer man pust fra sagatiden og mindes at
snaue aarhundredet skiller os fra selve
Snorre Sturlassons dage. Vei læser
huskapellanen hver søndag messe paa Husaby,
og man merker paa mange vis at
erkebiskopen i Nidaros bor nær. Men
utenom det omraade kirken naar frem til,
lever hedenskapet endnu i sindene, og
dunkel tro paa troldom og onde magter
trives dør i dør med selve den tjærebredde
stavkirke.

Paa bakgrund av dette miliø trækker fru
Undset sin hovedperson op med sterkere
og dristigere linjer. Typen forviskes ikke
ved det; man glemmer ikke Martha og
Harriet. Men ved at flytte sin gamle
heltinde fra bakgaterne i nutidens Oslo over
i middelaldersk høvdingeliv, faar Sigrid
Undset anledning til at gi hende langt
større dimensioner; hun kan utvikle sig
selv i hende uten derfor at gjøre hende
til det usandsynlige undtagelsesmenneske
hun vilde blit i det forrige miliø. Som
den unge frue til Husaby nu tegnes, staar
hun ikke uværdig ved siden av Gudrun
Osvivrsdatter, Hallgerd og andre sagaens
kvinder, selv den høiagtede Bergtora
nærmer hun sig ved sine huslige dyder.

Det er dog ikke først og fremst som
husmor Kristin beskjæftiger os i sin
egte-stand, forsaavidt er bokens titel misvisende.
Hendes fortræffelighet som saadan
indprentes os riktignok; hendes klokskap og
arbeidsomhet, hendes myndige ro, og
bevisste, litt anstrengte venlighet mot husfolk
og smaafolk fastslaaes. Men dette er ikke
hovedsaken. Det blir stadig tydeligere for
læseren at ogsaa dette er en psykologisk
roman, en slags »nutidsfortælling fra
fortiden». De samme problemer beskjæftiger
forfatteren her som i de realistiske
arbeider; den indre linje er den vigtigste, og
sindet ophav til alle kriser og hændelser.

Kristin har faat sin vilje og burde være
lykkelig. Men ikke før har kvinden i hende
faat tilfredsstillet sin ubændige trang til
elskov, før et andet og like sterkt instinkt
vaakner i hende: morsfølelsen. Fra det
øieblik Kristin vet at hun bærer barn
under belte, ser hun paa Erlend med andre
øine. Det er ikke længer nok at han er
fager og kurteis, og at hendes blod i ham
kjender den månd som kan skjænke henne

750

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0816.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free