- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
753

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Sigrid Undset. Historisk digtning. Av Eugenia Kielland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigrid Undset

brandsdalen, barndommens trygge og store
verden, som nu efter Husabys større kaar
synes liten og trang. Utrættelig virker hun
for at bevare og øke sin fædrenegaard, det
eneste som er levnet hende at bygge sine
syv sønners fremtid paa. Kraftfuld og
myndig raader hun over folk og eiendom. Men
uglad og fortvilet er hun fremdeles og
altid. For der gaar Erlend, ulykkesfuglen,
saa sorgløs i sin nedværdigelse som han
var det i sin velmagtstid. Han er ikke
bonde og vil ikke være det, og hustruens
stadige sorg for barn og fremtid forstaar
han ikke. Kristin foragter ham og syder
av harme bak sit lukkede væsen. At
forfatterinden gir hende medhold, forstaar
man av uttalelser saa bitende som denne:
»Erlend blev myk og øm, som vanlig naar
han hadde gjort en kvinde sorg og var
nødt til at se hende sørge den ut for sine
øine.» Derimot finder læseren av og til at
Erlends høisind, hengivenhet og vilje til
at indrømme hustruens fortrin kunde
fortjent litt paaskjønnelse. Han gav sig jo
ikke ut for mere end han var, dengang
han vandt liten Kristins elskov. Ulykken
er at denne elskov hos hende likesaalidt
som hos fru Undsets nutidskvinder kan
utvikles til noget mere sjælelig —
kamerat-følelse, venskap, moderlighet — alt det
som tilsammen utgjør kjærligheten. Elskoven
— det naturgivne instinkt for manden —
bor hos Kristin væg i væg med nag,
bitterhet, langsinne; den egger til hadefulde
ord, til uvettig handling, for at slaa op i
röde flammer igjen naar eiendomsretten
trues. Den farlig eksplosive karakter av
denne følelse leder til bruddet. Under en
natlig opgjørsscene tar Kristin frem av sit
opsamlede forraad saa svidende og
fornærmelige ord mot husbonden — som
trods alt elsker hende av alle kræfter —
at han paa flekken sadler sin hest og rider
bort fra hendes gaard for alvor.

Saa gaar Kristin der med sine sønner,
som hun holder av med hunnens
kjærlighet til ungen, en følelse næsten like
herskesyk og egoistisk som den for manden.
I forholdet til sønnerne er det
Kristin-skikkelsen fjerner sig længst fra den tid
hun er stillet ind i; det er rent
individualistisk, hvor sagatiden er bestemt av
tradition og ættefølelse. Kristin er som mor
skinsyk og saarbar over al maate. Morens
trang til at beholde barna for sig og hos
48—Ord och Bild, 35:c årg.

sig, overskygger langt bondekvindens
iboende hang til at se dem vei i vei, og
særlig til at faa dem gift ind i velstaaende
og gode kaar.

Sprengt av uro og utaalmodighet venter
hun nu paa at Erlend skal bøie sig og
komme tilbake. I bygden, som i uvilje har
vendt sig bort fra hende og hendes
stormodige egtefælle, gror stygge rygter. Et
barn hun faar, holdes for at være
hors-barn, og da det dør, siges moren at ha
dræpt det. Sønnerne, som vil værge sin
mors ære, kommer i strid med bondehopen ;
tilslut holdes de indesperret paa gaarden,
mens de ophidsede bønder holder vakt
utenfor. Midt under optrinet sprenger
Erlend ind paa tunet med haanende trusler
til flokken. Da trær Kristin ham imøte og
viser ham ut av sin gaard med ord der
stinger som dolkestik. En av bønderne vil
tale hende tilrette; men avsindig ophidset
hugger Erlend ham ned, og i næste
øieblik fældes han selv av de
omkringstaa-ende.

Over den saarede styrter hustruen sig i
vild og ubehersket jammer -— nu hun skal
miste ham, er han atter den elskede
brudgom. Erlends sidste bleke dødssmil
rummer da ogsaa i sin skalkagtighet minder
fra de saligste lykkestunder de to har hat
sammen.

Erlend er død, og Kristin kjender det
som er hendes egen livsnerve hugget over
med det samme. Endnu har hun dog sine
sønner, og hun reiser sig og raader over
dem med øket kraft og myndighet. Indtil
deres stædige viljer løfter sig op paa siden
av hendes, og de gjør sig uavhængige. Da
har verden intet mer at by hende; hun
var aldrig andet end elskerinde og mor,
og nu er det slut. Første gang hun føler
sig sat tilside av en driftig sønnekone,
trækker hun sig med markeret værdighet
og venlighet ut av leken, og med store
gaver gir hun sig ind i Reinsklosteret, hvor
kun de mest høiættede kvinder tages ind.
Her lever hun hædret og værdig, i stille
arbeide sammen med de andre fromme
nonner, kun av og til foruroliget av tanken
paa sine vidtfarende sønner og paa Erlends
skjæbne i skjærsilden — neppe nogengang
av en anelse om sin egen andel i hans
skyld. Tydeligere end nogensinde fremgaar
det av dette avsnit hvor fjernt
forfatterinden endnu er fra at ha trængt ind i kjer-

753

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:59:03 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1926/0819.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free