- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
754

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Sigrid Undset. Historisk digtning. Av Eugenia Kielland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eti, ge ni a Kiel l and

nen av den kristne tro. Kirkens storhet og
skjønhet har tait til hendes fantasi; dens
kraft og klarhet, dens sans for orden og
arbeide tilfredsstiller et intellektuelt behov;
hun hviler ogsaa ut i dens
personlighets-opløsende mystik. Men kravene til vilje og
hjerte forstaar hun ikke. Hun faar derfor
ikke sine læsere med naar hun lar Kristin
gjøre op summen av sit liv slik: »En Guds
tjenestekone hadde hun været, en ustadig
og forsømmelig tjener, men dog med
merket paa sig at hun var Hans, og altid med
den lysets sæd spirende i sig som Han
engang hadde saadd i hendes sjæl.» For os
staar det som om Kristin mindst av alt
har kunnet tjene og öfre, det hun har villet
er at herske og byde, og det har hun holdt
ved med saalænge hun bare endnu hadde
nogen at raade over.

Vil man forstaa den overordentlige
popularitet Sigrid Undsets store roman har
vundet i Norge, maa man ikke først og
fremst fæste sig ved den psykologiske
utvikling. Hvad der vei saa meget gir boken
værdi for norske, er at den skjænker os
et avsnit av vor kulturhistorie som hittil
har været et blankt blad. Fra hundrede
smaa skjulte opkommer har forfatterinden
samle.t detaljer; og med genial digterisk
fantasi og evne til indlevelse har hun saa
skapt et hele som har livets egen
virkelighet: »Paa Kristin Lavransdatters tid» vil
herefter si os like meget som en helt
historisk tidsangivelse. Gamle lovbøker,
skjøter og skindbrev, geistlighetens
korrespondance og andre kirkelige dokumenter
har været hende til hjælp; men allermest
er det kanske tingene selv hun har lært av.
Samlingene paa Lillehammer har en rigdom
av gjenstande fra Kristins bygdelag; og
Sigrid Undsets fantasi er netop av den art
at hun tar tingene i sin haand, og de
aapenbarer sin sjæl for hende. Gjennem
hende taler de til os — med en stemme
som de saker vi har lekt med i vor
barndom. Det er selve nationens
barndomsminder hun har gjenvakt i sin bok, og det
er i sandhet en kostelig gåve.

En anden aarsak til den store
folkeyndest er de mange prægtige scener
digteren skjænker os. Episoder av folkevisens
aand er f. eks. optrinet hvor Kristins syv
sønner væbner sig for at værge sin mors
hæder, eller den pragtfuldt vilde scene

hvor Erlend rider tilgaards paa sin spanske
hingst og fældes av bondehopen. En
sjelden gang blir de noget romanagtig
op-spundne, som Kristins sidste vandring efter
pestliket: det er altfor tydelig at det er
forfatterens behov for en klimaks som
betinger denne overflødige heroisme. Skjønne
og sjælfulde blir fru Undsets ordelag hver
gang hun nærmer sig kirken. Kristins
vandring med broder Edvin gjennem den
nyreiste Hamarmunster, Olafskirkens brand,
botgjørerskens besøk ved Olafskrinet og
første indtryk av gotikkens pragt, er
billeder av uforglemmelig skjønhet og
inderlighet. Ogsaa fortællingerne fra klosterlivet
og pilgrimsferderne til Nidaros — træk av
vort kulturliv som aldrig før er blit literært
utnyttet — er vakre og beaandede. Det er
let nok at se og si at fru Undset
idealiserer. Mig er det en utsøkt glæde engang
at se hende bruke sit talent til at finde og
fremhæve det vakre og gode. Det er nyt
at kunne la sig varme ved hendes skjønne
billeder av vor gamle kirke og dens mænd:
den træffende karikatur vet vi jo saa vei
at fru Undset magter. Og trods al
idealisering kan vi gaa ut fra at blandt mange
mindre værdige repræsentanter har vor
middelalderkirke sikkert ogsaa eiet mænd som
broder Edvin, sira Eiliv og mester
Gun-nulv. Kan det end derfor ikke siges at det
har lykkes fru Undset at gi noget virkelig
kristendomsbillede — er religionen blit
billedets ramme mere end dets indhold —
saa har hun sikkert nok naadd at vække
en kjærlighet til og interesse for vor gamle
kirkelige kultur som er helt ny hos os;
derved alene har hun skjænket sit folk
værdier som vi bare kan ta imot med den
største glæde og taknemlighet.

De tre aar som ligger mellem »Kristin
Lavransdatter» og Olav Audunssøn i
Hest-viken har Sigrid Undset nyttet til at
in-derliggjøre sit kjendskap saavel til
middelalder som til kristendom. Baade
tidsbilledet og sjæleskildringen virker egtere i den
sidste end -i den første bok. Kanske er
tiden som er valgt, slutten av
tolvhundre-detallet, lettere at faa fotfæste i end
Kristins.

Selve indledningsmotivet om storbonden
Steinfinn som røver en andens brud,
ydmyges forsmædelig av hendes fæstemand
og siden i aarevis ruger paa sin blodige

754

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0820.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free