Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - De rituella gesterna i det forntida Egypten. Av Tyra Kleen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Till stiliseringen eller syntetiseringen
hör även att framställa de handlingar,
vilka i verkligheten utfördes successivt,
såsom skeende samtidigt. Såsom t. ex.
(en mycket ofta återkommande figur) en
präst som med ena handen manövrerar
rökelsekaret och med den andra
vigvattensvasen. (sid. 140). På somliga bilder
frambär den andra handen t. o. m. tre
stycken vaser, varav två då sväva i luften.
I verkligheten skötte han först den ena
sysslan och så den andra samt
frambar vaserna en i sänder. När man ser
långa friser av samma figurer ständigt
upprepade — varannan av guden,
varannan av officianten -— så frågar man,
varför inte den senare kunde ha fått en
olika funktion var gång hans figur
återkommer, i st. f. att de olika funktionerna
sammanslagits till en och denna
syntetiserade figur återupprepas. Det var ju
dock i alla fall handgjort arbete.
Förklaringen är att beställaren antagligen
lät en framstående konstnär komponera
modellfiguren, som sedan mångfaldigt
kopierades av mindre skickliga
bildhuggare.
Till grupp 5, underordnades gester
inför överordnade (t. ex. en fursteson
inför sin fader), är den vanligaste att lägga
ena handen på sin egen axel, varvid den
andra handens ställning varierar (sid. 140).
En farao utnämner sin son till sin efterträdare. |
Den första figuren betyder lyckönskan till födelsedag, den andra och tredje äro hieroglyfer som betyda »millioner år» och »jubel» |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>