- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
287

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Georg Brandes. Af Paul V. Rubow

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ge orer Brandes

o

tiske Kritik. Paa dette Omraade har
hans Perfektibilitet baaret sine skønneste
Frugter.

Brandes’ ældste Arbejder var en
Afhandling om Den tragiske Skæbne, endnu
helt og holdent udarbejdet paa den
hegelianske Æstetiks Grundvold, og de
smukke To Kapitler af det Komiskes
Teori, hvori en voxende
Uafhængighed kan spores, men som dog endnu
behandler Litteraturværkerne uden
Historie og uden Psykologi. Men i de mindre
Arbejder fra Slutningen af 60’erne ser
man ham forlade Begrebsæstetikken
under fransk Indflydelse. Hans Mestre var
her Sainte-Beuve, hos hvem han
grundigt studerede Portrættegnerens Kunst,
og Taine, af hvem han en Tid lang var
aldeles afhængig. Som hans Elev
fremstiller han Race, Milieu og Moment hos
ældre og samtidige Forfattere, ogsaa
Teorien om den herskende Egenskab
tilegnede han sig. Først i Bogen om
Den franske Æstetik i vore Dage (1870)
gør han op med det han kan assimilere,
og det han maa lade ligge i hans Lære.
Man kan i Korthed sige, at han rev
disse Doktriner ud af den absolute Sfære,
Taine havde placeret dem i, men
anerkendte deres Værdi som Søgelys for
Forskningen. Dog er endnu
Hovedstrømningerne væsentlig anlagt efter den
tai-neske Metode, Litteraturværkerne skulde
læses som Dokumenter om Tidens
Aandsliv, og bag Tidsalderens bevægede
Overflade skulde de herskende Ideer findes.
I Brandes’ første Afhandlinger og Bøger
kan man endnu ved Analyse faa
Paavirkningerne udskilt fra hinanden, med
Aarene blev han helt selvstændig. Men
ganske tabte han aldrig det
umiddelbare Forhold til Taine. Ludvig Holberg
f. Ex. (1884) er ganske antitetisk over
for Mesterens Lære om Geniet som et
Resumé: Holberg er Klassikeren —
trods den germanske Race, den store

Månd — trods det smaalige Milieu, den
fribaarne Digteraand — trods
Momentet, den pedantiske
Senrenæssancelittera-tur. Afhandlingen om Napoleon (1915)
følger nøje Taines Forklaring af hans
Geni i Le nouveau regime, men fjerner
sig fra ham i Vurderingen. Begrebet
»den herskende Evne» anvendes endnu
i Brandes’ sidste større Bog,
Michelangelo1 (1920), og her udtalte Oldingen
for sidste Gang sin Erkendtlighed mod
sin aandelige Befrier, »den Månd, af
hvem jeg i Aarene 1864—70 havde lært
mest og imod hvem jeg følte og føler
stor Taknemlighed2».

Men med Aarene kom han dog til at
nærme sig Sainte-Beuve mere, for saa
vidt den hele levende
Forfatterindividualitet, ofte indbefattet den empiriske
Personlighed, blev den fornemste Genstand
for hans Kritik. Han indtog saaledes en
Midterstilling mellem den ene
Læremesters Sans for det Typiske og den
andens for det individuelt og privat
Nuancerede. Den store Personlighed, et
Mødested mellem Kulturideen øg
Privatindividet, blev stadig mere
overvejende hans Studiefelt. Anskuelses- og
Fremstillingsmaaden er saaledes, i denne Art
af Kritik, lige saa meget af
kunstnerisk som af videnskabelig Natur, kun
at Kritikeren staar til Ansvar over for
de litterære Aktstykker.

Naar disse Aktstykker, som det for
hans Vedkommende ofte var Tilfældet,
tilhørte den samtidige Litteratur, bestod
hans Kunst i at holde sig Tingene saa
meget fr-a Livet, at han kunde se deres
fulde Omrids og Form. Hans
Dømmekraft over for de Jævnaldrende var
sjeldent formørket af private Sym- og
Antipatier: Kærlighed gjorde ham seende,
og Uvilje bragte ham i Reglen kun til
at tie. Over for de Afdøde var Frem-

1 i 125.

ib., Forordet.

87

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0319.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free