- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
325

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Goya. Af Harald Nielsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Goya

San José de Callasanz Kommunion. 1820.
I San Anton i Madrid.

om hans tidligste Udvikling, viser dette
med Tydelighed. Om Grundene til, at
han skiftede Opholdssted var de i
Overleveringen angivne, faar staa hen, men
sikkert er det, at vi, da han endnu er
i Begyndelsen af Tyverne, træffer ham
først i Madrid og senere i Rom og
saaledes tidligt udsat for Tidens
toneangivende Indflydelser. Disse var i Madrid
repræsenterede af Raphael Mengs, den
højtansete Repræsentant for
Pseudo-klassicismen, Winckelmanns Ven, Tidens
Vidunder, som kunstelskende Fyrster

stredes om, og som Karl III havde
bevæget til at tage Ophold i den spanske
Hovedstad, for at hans forædlende
Indflydelse kunde øve sin gavnlige
Virkning paa Kunstnerne, hvilket den ogsaa
gjorde. Goya foretrak imidlertid Tiepolo,
Renaissancens, Venedigs sidste
straalende Geni, der samtidig opholdt sig i
Madrid, men som førte en helt anden
og langt mere tilbagetrukken Tilværelse,
udsat for den Kritik og de Angreb, der
rammer den, der ikke nyder Tidens
Gunst. En lignende Selvstændighed viste

325

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0361.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free