- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
342

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Goya. Af Harald Nielsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harald Nielsen

Ty r e fæ gtn ing.

et hvilket som helst Indfald og gjorde
det ogsaa — som han havde gjort det
allerede i sine »Caprichos». Hans
»Pro-verbios» er efter hele deres Karakter en
Fortsættelse af disse, medens han i »Los
desastres de la Guerra» har udnyttet de
Erfaringer, Frihedskrigen i saa rigt Maal
stillede til hans Raadighed, og som han
paa sin Rejse til og fra Zaragossa havde
haft Lejlighed til at se paa nærmeste
Hold. Medens den første af disse to
Serier overhovedet ikke er dateret, bærer
enkelte Blade af den anden Aarstallet
18io, det samme, i hvilket han paa
Kong Josephs Opfordring valgte Billeder
ud til de franske Musæer. Aanden i
dem er da ogsaa som i de to Billeder
af Begivenhederne i Madrid, uden nogen
særlig patriotisk Betoning. Paa et
Eksemplar af Serien, der som Gåve
stammer fra Goya selv, skal den være kaldt
»De ulykkelige Følger af den blodige
Krig i Spanien mod Bonaparte», og
denne Betegnelse dækker Indholdet bedre
end nogen anden. Det er Krigen som

Ødelæggelse og Vederstyggelighed, han
skildrer, det er »Menneskedyrets»
Bedrifter: Mord, Voldtægt, Brand, vi bliver
Vidne til, men i Stemning, i Opfattelse
er der for saa vidt ikke anden Forskel
paa disse Billeder og dem, han har
raderet i »Caprichos» eller »Proverbios»,
end at Uhyggen her er knyttet til
bestemte historiske Begivenheder, medens
den i de andre Tilfælde slaar ud som
Fantasteri, som Eruptioner fra et Indre,
i hvilket Tiden havde nedfældet hele sin
Beholdning af Rædsler.

Men hvad havde han ikke ogsaa været
Vidne til i sit lange Liv: Voldsmandens
Tryk, Lovens Nølen, Embedshovmod og
Uduelighed — alt, hvad der fik en
Hamlet til at tvivle om Tilværelsens
Værdi — og dertil Rigers Fald,
Fyrsters Skændsel, Revolutionernes Blodbad
og Folkenes Omvæltning. Men medens
saadanne Indtryk hos Hamlet førte
til en Grublen, som kun undtagelsesvis
afløses af en bråt Beslutsomhed, faar de
hos Goya intet Øjeblik Lov til at under-

342

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0378.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free