Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Svenskt folkliv i svensk målarkonst. Några konturer. Av Axel L. Romdahl
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Axel L. Romdahl
Blomsterplockerska. Oljemålning av Richard Bergh. i88‡.
I Furstenbergska saml ingen i Göteborgs Konstmuseum.
— scenen är i Torna härad — är
visserligen en smula för bra komponerad i
god teaterstil, men ställningar, miner och
typer äro tagna på kornet. Det är kanske
ingen tillfällighet, att vi just i Skåne så
pass tidigt fått denna sakliga och äkta
allmogeskildring i konsten. I detta
bördiga landskap med dess kraftiga och
självmedvetna befolkning har den högre
kulturen länge haft sin fasta förankring
i folklivet.
De nya strömningar, som kring 1880
nådde vår konstnärliga kultur från Frank-
rike, förde med sig ett nytt sinne för de
rent måleriska värdena, framför allt ljuset
och färgtonerna i en tavla, oberoende av
dess berättande innehåll, och ett intresse
för sidor av verkligheten som förut varit
obeaktade av målarna.
För düsseldorfarna var livet oftast
helg och solsken. Den riktiga
åttiotals-stämningen är grådis och vardag. gustaf
Cederströms »Bondebegravning i
Alsike» med de svartklädda gestalterna mot
snön och den tunga vinterluften är
betecknande för tiden. Bondebegravningen
396
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>