- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
566

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Myter och sagor. Av Frans G. Bengtsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Frans G. Bengtsson

tisk och främreasiatisk. Särskilt parnassier
och prerafaeliter voro mytologiskt
intresserade. Leconte de Lisle levde som poet
till stor del på att försöka göra en
förhatlig tillvaro uthärdlig med tillhjälp av
splendida gudaprocessioner hämtade från
alla folk och tider, — t. o. m. från de
gamla nordborna, fast hans dikter med
ämnen från dessa knappt äro särskilt
njutbara för deras ättlingar. Dante Gabriel
Rossetti skrev den dikt som några kritiker
ansett såsom hans förnämsta, ’The Burden
of Niniveh’, med utgångspunkt dels från
betraktandet av en assyrisk tjurkoloss i
British Museum, dels från profeten Nahums
triumfsång över Ninivehs ödeläggelse och
arkeologen Layards bok om sina
utgrävningar i närheten av denna stad. Emerson,
som naturligt nog helst drogs till religioner
med filosofisk halt, hämtade stoffet till sin
mest berömda dikt, ’Brahma’, från
fornindisk mytologi:

lf the red slayer think he slays,
or if the slain think he is slain,
they know not well the subtle ways
I turn, and pass, and turn again.

Far or forgot to me is near;
shadow and sunlight are the same;
the vanished gods to me appear;
and one to me are shame and fame.

They reckon ill who leave me out;
when me they fly, I am the wings;
I am the doubter and the doubt,
and I the hymn the Brahmin sings.

Till detta har han fogat en strof med
sens moral som knappt passar in i
sammanhanget, detta för att motväga diktens
moralupphävande panteism; denna strof har
inte samma rymd och majestät som de
anförda, men i sin helhet kan dikten sägas
vara ett lysande exempel på poetisk
konkretisering av en religions rent metafysiska
sida. Den motsatta ytterligheten inom
modern poesi med mytologiskt ämne finner
man i en sådan dikt som Oscar Wildes
’The Sphinx’, där ali metafysik och
innebörd, ali tanke överhuvudtaget, skalats bort
från stoffet och där gudarna verka
uteslutande med färger och konturer såsom
inslag i ett skönt och invecklat broderi;
skalden utfrågar däri en sfinx som förirrat
sig in i hans studiekammare — liksom
korpen hos Poe — angående dess öden
och amourer, och blandar därvid egyptiska,

asiatiska och hellenistiska gudomligheter
om varandra i en solenn häxdans:

And did you see the Cyprian kiss white Adon ön

his catafalque?
And did you follow Amenalque, the god of
Helio-polis ?

And did you talk with Thoth, and did you hear

the moon-horned lo weep,
and know the painted kings who sleep beneath the
wedge-shaped Pyramid? . . .

And did you love the God of Flies, who plagued

the Hebrews and was splash’d
with wine unto his waist? Or Pasht, who had green

beryls for her eyes?
Or that young god, the Tyrian, who was möre

amourous than the dove
of Astoreth? Or did you love the god of the
As-syrian;

whose wings, like strange transparent tale, rose high

above his hawk-faced head,
painted with silver and with red, and ribbed with

rods of oreichalch?
Or had you secret shameful quests and did you

harry to your horne
some Nereid coiled in amber foam with curious

röck crystal breasts?
Or from the brick-built Lycian tomb what horrible

Chimaera came
with fearful head and fearful flame to breed new
wonders from your womb?

En del av hans namn och figurer låta
sig inte uppletas i vanliga mytologiska
handböcker utan ha sannolikt tillverkats av
poeten själv efter ögonblickets infall, vilket
naturligtvis i ett poem som detta inte spelar
någon som helst roll. Men det största
diktverket av denna art är Flauberts ’Tentation
de Saint Antoine’, där alla gudar och
demoner, heresiarker och förrycktheter passera
revy framför den ståndaktige eremiten i
Thebes öken.

Förlaget Natur och Kulturs pågående
serie Myter och Sagor (redigerad av docent
Efraim Briem ; sju volymer föreligga nu,
varav en, med indiskt ämne, redan
omnämnts i annat sammanhang) kommer att
i fullbordat skick erbjuda allmänheten ett
händigt bibliotek omfattande det väsentliga
innehållet i mera intressanta folks och
kulturkretsars mytologier. Den yttre utstyrseln
är tilltalande, och framstående fackmän
ha fått de olika områdena om hand.
Stundom ha dessa författare valt att ge sin
framställning formen av självständiga referat,
mer eller mindre sammanträngda, av det
mytiska materialet; i andra fall ha gamla
religiösa texter ordagrant tolkats och för-

566

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0614.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free