- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
586

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Tut-anch-Amon. Av Hanna Rydh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hanna Rydh

Kosmetikkärl av kalkspat
med figurframställningar.

nexet otömt på sitt innehåll, men man
vet, att där rymmes en oändlig rad av
ytterligare fynd. Så finnas i förrådsrummet
t. ex. kanopkistan med dess fyra
skyddsgudinnor och dess innehåll av den dödes
vid mumi fieringen särskilt uttagna inälvor.
Där finnas kistor i mängd, statyer och
måhända föremål av det största intresse, som
man ännu icke känner. Vad man redan
funnit är dock nog att i en beskrivning
upptaga volymer.

Jämförd med föremålens märklighet
och även jämförd med andra gravar i
Konungarnas dal är Tut-anch-Amons grav vad
utrymme och plan beträffa särdeles enkel.
Det är endast själva gravrummet som har
figural utsmyckning. Målningarna skilja
sig också från de vanliga thebanska och äro
hållna i EI Amarna stil. Innehållet
återgiver begravningsceremonier och religiösa
framställningar. Ensamstående i sitt slag är
återgivandet av konung Eje, Tut-anch-

Amons medregent och efterträdare,
preci-derande vid begravningsakten. På en av
väggarna åskådliggöres konungens färd till
graven. Mumien vilar på en i lejonskepnad
gjord bår i en kista, som står på en båt,
vilken i sin tur drages av en släde. Över
den döde konungen, som nu enligt
traditionen är bliven ett med dödsguden Osiris,
hänga smyckande guirlander, framför
kistan paraderar en upprättstående sfinx, och
bakom den stå sorgegudinnorna Nefthys
och Isis. I för- och akterstammen samt i
kistans fyra hörn sitta små röda och vita
vimplar. Hovet och de högsta
ämbetsmännen bilda i given ordning kortège, alla
bärande det välkända vita, till
dödsceremonien hörande linneklädet. En inskrift över
denna framställning täljer oss: »Det
Kungliga husets hovmän gående i
procession med Osiris kung Tut-anch-Amon till
Västern. De ropa: O, Konung! Kom i
fred! O, Gud! Beskyddare av landet.»
Övriga framställningar visa den dödes väg
bland dödsrikets gudomligheter,
Tut-anch-Amon åtföljd av sin Ka, d. v. s. ande —
som av egypterna symboliserades av två
uppsträckta händer —- omfamnar Osiris,
eller konungen står ena gången mellan
Anubis och Isis, andra gången inför Nut,
»Härskarinna i himmelen och över
gudarna», hon som »ingjuter hälsa och liv
genom hans näsborrar». En annan
bildserie giver delar av boken om Anduat, det
är om det som finnes i undervärlden,
och här uppträder en hel procession av
gudomligheter: Maa, Nebt-uba, Heru,
Ka-shu, Nehes.

Innanför sin igenmurade, av tvenne
konungastatyer vaktade gravkammardörr sov
Tut-anch-Amon sin sista sömn, omgärdad
av alla de höljen, som ceremonien
fordrade, och en av rovlystnad pietetslös
samtid nödvändiggjorde. Nästan hela
gravrummet upptogs av en enorm
kapelliknan-de kista av trä, överdragen med guld och
blå emalj, ornerad med heliga figurfram-

586

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0638.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free