- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
595

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Expressionismen i Tysklands moderna konst. Av Helmuth Duve. Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Expressionismen i Tysklands moderna konst

Karl Schmidt-Rottluff: Samtal om döden. 1920.

utan hur det framställdes. I dem och
deras meningsfränder förkroppsligar sig
den rena anden, som skapar 1’art pour
1’art, det vill säga njuter sig själv,
berusande sig i naturens optiska färgspel,
som intrycken (impressions) skänka
genom ljus och skuggor. Så upplösa sig
hos pointillisterna (Pissaro och Signac)
naturföremålens former och konturer
fullständigt i rumssfären, och kvar bliva
blott (i de italienska konstnärernas
extremaste futurism och i Kandinskys
abstrakta måleri) de tyngdlösa
färgvisionerna i sin ursprungliga dynamik. Denna
det optiska sinnets ohämmade extas
försmår den rytmiska bundenheten genom
formen och är i sin ensidighet blott
begriplig som en reaktion mot den lika
ensidiga klassicismens förstenande
formalism. Men den franska konsten, som
i stegring av det måleriska nådde utöver
gränserna av det dittills erfarna, gjorde
snart uppror mot sig själv och kom ge-

nom van Gogh tillbaka till den
grundåskådningen att den bildande konstens
mål icke kan bestå i ett passivt
återgivande av naturintrycken, utan att
konstnären efter måttet av sin fantasi aktivt
måste omforma verkligheten, emedan
blott på detta sätt hans skapande
uppgift blir fylld. I hans samvete ligger
alltså kulturens andligt politiska tendens,
som åstadkommer motvikten mot det
civilisatoriska livsmomentet. Impressions
de 1’objet — expressions du sujet:
ytterligheterna beröra varandra. De
beröra varandra så snart som ur denna tes
och antites syntesen av en ny europeisk
stil uppstår; men denna sammanfattning
har den franska konstutvecklingen hittils
blivit oss skyldig. I varje fall bevisar
en jämförelse mellan Pissaros
»Tuilerie-bild» med van Goghs »Flackt landskap»
att man där haft öga för problemet, och
man skulle söka den nya stilens rötter
där, om icke utvecklingen tydde på den

595

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0647.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free