- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
605

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Expressionismen i Tysklands moderna konst. Av Helmuth Duve. Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Expressionismen i Tysklands moderna konst

Ernst B ar l a ch: Gammal kvinna med käpp. ipij-

brons bjuda konstnärens
gestaltningsvilja mera motstånd än färg och
ritstift. Också står plastiken mera fjärran
från det upplevda och fordrar av
konstnären större motivintresse än måleriet.
Dess huvudsakliga uppgift är den
mänskliga gestalten. Frankrike har på detta
område utan gensägelse åstadkommit
det mest fulländade genom Rodin, vars
Balzacstaty till exempel i sig förenar
den impressionistiska ljus- och
skugg-verkan med ett starkt själsuttryck. I
Tyskland kan man nämna eklektikern
Bernhard Hoetger, som har lärt sig
egyptisk, kinesisk, antik och barock
skulpturs formspråk och än’begagnar
sig av det ena, än av det andra bland
dessa som framställningsmedel. Hans
betydelse ligger inom konsthantverkets
och innerarkitekturens område. Mera

originell om också mera problematisk
ärLEHMBRUCK. Hans övermåttan slanka
»Ynglingastaty» med de brett utspärrade
benen är oproportionerlig och anatomiskt
oriktig; den är sä starkt accentuerad
för att symboliskt och övertygande
kunna uttrycka gåendets rörelse. Den
rena rörelsen för dess egen skull
framställer ryssen Alexander Archipenko i
sitt dansande par; han kristalliserar
rytmen och återger den yttre bilden
i en fullständigt förenklad form. Detta
lyckas också för Belling i hans
fontän, kring vilken tre genier röra sig i
extatisk dans, bärande upp en solskiva.
Konstnären har vid sin komposition
tänkt på den viktlösa rymdkäglan, som
gestaltgruppen skär ut ur det fria
rummet; han har på detta sätt ställt en
skön ideell form gentemot brunnska-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0657.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free