- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
660

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fauvismen och kubismen i Frankrike. Av Carl Gunne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl G tinne

Pablo Picasso: Det fattiga paret.

fauves», men utan färgdivision. Stora
färgplan, känsligt avvägda, ofta med
begränsande konturer, ställdes mot varandra,
detaljer utelämnades, formerna
komponerades i samklang med varandra. Koloriten
uppdrevs till största styrka, man arbetade
i möjligaste utsträckning med starkt
lysande färger; kadmium, läcker etc. I motsats
till tidigare pastost måleri tunnades färgen
ut med terpentin och målades på kritvit
grund, varigenom den dels
dematerialise-rades, erhöll genomskinlighet och klarhet,
dels fick större lyskraft. Det är också av
intresse att iakttaga, att
landskapsmåleriet, frilufts- och ljusmåleriet, som ju
skapat impressionismen, nu sköts åt sidan
för figur- och stilleben-måleri, där som
nämnt större spelrum fanns för fri
komposition och formuppdelning, och där
skönt linjespel och personliga
färgarrangemang lättare kunde åstadkommas.

Det mål man föresatt sig skulle man
dock ej helt nå. Det dröjde ej länge
förrän den ena efter den andra av »les fauves»
började vackla. Det visade sig svårare än
man hoppats att frigöra sig ur
impressionism och naturalism. Man genomför
visserligen en ornamental förenkling av
formerna, men man utelämnar endast, man
når ej något nytt, som kan förläna
formerna ett inre liv och bilden en ny
rumslighet, utan man kommer endast till en
förenkling av motivet, som ej innebär
annat än en förvandling av detta i ett
tjusande färg- och linjespel, vilket dock blir
fattigt och tomt på djupare värden.

En efter en började »les fauves»
modifiera sin stil i naturalistisk anda. Man
övergav teorierna, då man fick
svårigheter att nå längre i utveckling.

Fauvismen hade visserligen reagerat
mot den naturalistiska konsten, men hade

660

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0716.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free