- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
662

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fauvismen och kubismen i Frankrike. Av Carl Gunne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ca ri G7i 71 n e

Georges Braque: Fiol och glas. ipij.

hans stil är endast friare och mänskligare,
sedan han vet sig äga alla uttrycksmedel
i sin hand. Hans konst bär ej längre
stridens tecken, men i desto större mått
skönhetens och harmoniens.

Othon Friesz, som vid en stor
retrospektiv utställning för några månader
sedan vunnit odelat erkännande, är kanske
den som näst Matisse står mest
oförändrad. Hans konst har alltifrån början varit
en mera direkt översättning av naturen,
mindre abstrakt än de andras. Hans
linje-föring har alltid varit kraftigt
formbeto-nande, och hans stil kan betecknas som ett
slags modern barock, där stort rum
lämnas för tolkningen av rörelsen och
ljusspelet.

Raoul Dufy är en av de förnämsta
koloristerna bland de forna »fauves», på
samma gång han är en av de säkraste och

mest fantasifulla tecknarna. Hans
befolkade landskapsbilder äro spirituella
översättningar av verkligheten, hans bindes
aldrig av stela principer utan låter sig
gärna direkt ledas av inspirationen, och
hans arbeten livas av en djärv och
expressiv teckning, som strör sin lekfulla
ornamentik över bildytan.

Vlaminck närmar sig i sina första
bilder med deras våldsamt böljande touche
van Gogh, men den stil han senare
utvecklar får närmare beröringspunkter med
Cézanne i formernas uppdelning och
motsättningarna mellan ljust och mörkt. Hans
kolorit är romantiskt betonad med
kraftiga kontraster i svart, vitt, umbra,
preussiskt blått, engelskt rött och
smaragdgrönt. Teoretiserande har för övrigt
aldrig varit Vlamincks starka sida, hans
konst är sällan intellektuellt beräknande,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0718.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free