- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
667

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fauvismen och kubismen i Frankrike. Av Carl Gunne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fa uvis m en och

k ti b is m e n

i Frankrike

André Derain: Modell. 2923.

Braque har starkt sinne för stoffverkan
och inför gärna och i större utsträckning
än Picasso naturaliserande detaljer i sina
kompositioner.

Omkring 1919, då Picasso slår om till
sin klassiska stil, undergår även Braque
en förändring i liknande riktning; de
abstrakta formerna erhålla en
skenbar konkretisering, valörerna fördelas
för att antyda dagrar och skuggor. Under
de följande årens utveckling uppträder
också en känslig, nervöst rörlig
konturteckning; den subjektivt nyskapande
formgivningen finnes kvar, liksom den
arkitektoniska kompositionen, men dessa
faktorer ha så att säga humaniserats. Braques
konst har höjt sig ur den stela
systematiken, frigjort sig från typformerna och
nått en fri, temperamentsfull tolkning av
verkligheten med en översvallande rike-

dom av levande former, uttryckta i en
sober, med yttersta känslighet modulerad
färgskala i svart, grått, gulbrunt och
olivgrönt.

Mellan »les fauves» och kubisterna står
André Derain. Han arbetade någon tid,
liksom Matisse, i Carrières ateljé,
utställde från 1903 med dem som sedan kommo
att bilda stommen bland »les fauves» och
tog liksom dessa intryck från Cézanne men
framför allt från de primitiva.

Han frigör sig hastigt från fauvismens
tvådimensionala ytdekoration och söker sig
i stället mot ett uttryck för volymen. Han
börjar skulptera, tydligen influerad av
negerplastik: en grov, kantig, primitiv
modellering, men når ej utöver massan till
differentierad och levande form. Hans
målningar från denna tid, omkring 1908,
visa enkel, primitiv modellering i sällan

667

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0723.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free