- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
668

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fauvismen och kubismen i Frankrike. Av Carl Gunne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ca ri Git n n e

André Der ain: Landskap från Var. 1925.

mer än två valörer och en behärskad
kolorit, baserad på föremålens lokalfärger.

Han tillgodogör sig Cézannes lärdomar
på ett nytt sätt. Matisse hade sökt
utveckla Cézannes sätt att uttrycka formen
genom ren färg, men hade snart låtit
rumskänslan vika för ett färgfyrverkeri,
där formen är rent ornamental eller
endast framträder genom formassocierande
färgkontraster. Derain däremot upptager
i hela dess utveckling problemet om ett
nytt uttryck för tredimensionaliteten,
upptager Cézannes formgivning i dess
egenskap att giva uttryck för flera
blickpunkter från åskådaren (Cézannes »skeva»
tallrikar), därmed görande gemensam sak
med kubisterna, och uttrycker även såsom
Cézanne volymen med ytor,
differentierade i olika valörstyrkor, dock under
abstraktion från alla icke formbetonande
valörer.

Han abstraherar vidare i alla avseenden
från det atmosfäriska, från ett ljus- och

luftmåleri, som kan förvilla uttrycket av
beständig och monumental form.
Koloriten kommer därför att skilja sig skarpt
från Matisses och de övriga Fauves.

Dessa hade aldrig frigjort sig från den
impressionistiska koloriten, tvärtom
baserades deras färgkomposition på den
neo-impressionistiska färgläran, de laborerade
med komplementfärger och återgåvo
lufttonerna, visserligen renade och ställda i
inbördes relation till varandra, men gjorde
aldrig våld på dessa, där ej kompositionen
oundgängligen krävde det. Derain
däremot abstraherade från lufttonerna, målade
föremålen i deras lokalfärg, begagnande
sig av en begränsad färgskala i nära
frändskap med de primitiva folkens
kolorit, i svart, vitt, brunrött och gult, en
kolorit som av ytliga kritiker benämnts
»museibrun».

Derain stod teoretiskt nära kubisterna,
använde liksom de olika blickpunkter och
uppdelade eller rättare sagt översatte före-

668

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0724.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free