- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
669

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fauvismen och kubismen i Frankrike. Av Carl Gunne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fauvi s men och kubismen i Frankrike

Dunoyer de Segonzac: Landskap. 1924.

målen i ytor, men han drog ej de sista
konsekvenserna, upplöste ej såsom
kubisterna den bildmässiga formen utan behöll
en sluten naturaliserande bild, där de olika
elementen sammanfattas i en helhet, där
i stället för abstraherande förenkling
träder större rikedom och formernas olika
riktningar belysas samt deras arkitektur
klarlägges.

I denna sin naturalistiska bildmässighet
blir Derains konst en kompromiss, och i
förhållande till kubisterna måste han
anses som naturalist. Om Derain i sin
formlära är en förnyare, så är han dock i sin
komposition och uppfattning av motivet
traditionalist. Efter kriget utvecklas hans
konst än mer i denna riktning. Liksom
Matisse offrade han den
formella’doktrinen för ett rikare, mänskligare innehåll.
Liksom denne hade han kommit till ett

stadium ifråga om behärskande av sina
konstnärliga uttrycksmöjligheter, där han
också kunde inrymma plats åt innehåll och
känsla i sina verk, utan att uppgiva de
formella värdena. Anknytningen till äldre
mästare såsom Corot och Courbet sätter
sin prägel på hans senaste konst, hans
kolorit har blivit lättare och spelar över ett
rikare register, där rött och gult dominera.

Fauvismen och kubismen äro de båda
huvudskolorna i det moderna franska
måleriet under 1900-talets början. Efter
dem har Frankrike översvämmats av
-ismer, vilka alla mer eller mindre ansluta
sig till dessa, men av vilka ingen nått den
betydelse som någon av dem, möjligen
med undantag för futurismen, vilken dock
såsom en speciellt italiensk rörelse haft
föga inflytande i Frankrike. Bland övriga
-ismer tecknar man sig till minnes puris-

669

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0725.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free