- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
680

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Det mänskliga i konsten. Tjugofem teser. Av Hans Wåhlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hans W åh li n

som därmed säges oss om vad det betyder
att vara människa.

7-

Giltigheten av det som meddelas i
konstverkets innehåll är liktydig med
konstverkets tillförlitlighet som vittnesbörd
om den känsla, den personlighet, den
kultur och den mänsklighet som frambragt
det. Endast i fråga om dessa vittnesbörd
kan man tillägga konstverket någon
sanningshalt.

8.

Det högsta objektiva värdet äga de
konstverk, vilkas innehåll rymmer ett
maximum av belysning över
mänsklighetens andliga liv — över vad det är att
vara människa.

9-

Konstverket är icke endast uttryck, det
är också verkande kraft, och varje kraft
måste bedömas efter sin riktning och
styrka. Konstverkets objektiva värde som
verkande kraft blir resultanten av riktning
och styrka hos de krafter som känslan,
personligheten, kulturen och den
mänskliga anden låta verka genom konstverket.

10.

Man säger, att konsten saknar moral.
Med detta menar man, att konstverkets
sanningshalt allenast bestämmes av dess
giltighet som vittnesbörd om den känsla,
den konstnärspersonlighet, den kultur och
den mänsklighet i vilka konstverket har
sitt ursprung. Betraktat på detta sätt blir
konstverkets värde endast beroende av dess
sanningshalt.

Men allt det, varom ett sant vittnesbörd
kan uttalas, äger icke samma moraliska
värde.

’u

Varje andlig verkande kraft äger ett
etiskt värde. Positivt eller negativt, gott
eller ont, sällan lika med noll.

Så äger också konstverket, betraktat
som verkande kraft, ett etiskt värde, icke
på grund av sin större eller mindre
förmåga att uttrycka ett visst innehåll, utan
på grund av det etiska värdet hos själva
innehållet.

12.

Om det etiska värdet hos särskilda
konstverk böra vi ofullkomliga människor
döma försiktigt — och vidsynt.

Men konstnären skall icke glömma, att
verket vittnar om hans eget etiska värde
bredvid det konstnärliga.

13-

Det »konstnärliga värdet», konstverkets
giltighet som uttryck, är en mätare på
konstnärens förmåga. Det etiska värdet
visar vad förmågan använts till.

Vissa av Baudelaires dikter, Rops’
etsningar eller Beardsleys teckningar äro
intensiva och i hög grad adekvata uttryck
för sitt innehåll. I det avseendet, på grund
av sin starka giltighet som uttryck, äro de
goda konstverk. Men det kan icke
bestridas, att deras innehåll representerar
förstörande och onda andliga krafter, att de
äga ett negativt etiskt värde.

14-

Det subjektiva värdet av konstverkets
innehåll är det värde, som den enskilde
tillägger sitt subjektiva intryck därav. Det
växlar, också beträffande ett och samma
konstverk, från person till person och
även för en enskild person från stund till
stund. Det kan i varje särskilt ögonblick
sägas utgöra en funktion av mängden,
styrkan och det subjektiva värdet av de
idéassociationer, som konstverket i det givna
ögonblicket håller aktuella för betraktaren.

15-

Det subjektiva värdet av konstverkets
innehåll beror alltså både av konstverket

68o

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0736.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free