- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
682

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Det mänskliga i konsten. Tjugofem teser. Av Hans Wåhlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hans Wåhlin

vidare sammanställningar når han
kännedom om de nationella eller icke-nationella
konstområdenas, om kulturperiodernas,
stilarternas och konstarternas konsthistoria
och om den allmänna konsthistorien.
Genom att i allt detta ständigt söka
sambandet med kulturens ekonomiska, sociala,
politiska och rättsliga krafter, dess religion,
filosofi och vetenskap lämnar han
slutligen sitt bidrag till den historiska
vetenskapen om det mänskliga, fattat som
objektiv andlig verklighet.

Det vetenskapliga studiet av konsten har
till föremål den objektiva andliga
verklighet för vilken konsten är ett uttryck.
Denna verklighet kan aldrig hel och hållen nås
av mänsklig insikt. Den konstvetenskapliga
insikten är ett system av närmevärden,
som genom ständigt fördjupade studier
kan bringas att allt bättre motsvara det
objektiva skeendet i konstens
utvecklingshistoria.

21.

Motivet är i bildkonsten en sedd eller
diktad verklighet, genom vars återgivande
i konstverket konstnären sökt uttryck för
sin inspiration. Framställt i konstverket
avser det att hos betraktaren väcka den
känslokomplex, för vilken konstnären vid
åskådandet i den yttre verkligheten eller i
fantasien funnit det utgöra ett adekvat
uttryck.

Det, som i konstverket utsäges om
motivet, äger ingen objektiv giltighet.

22.

Konstverkets form är medlet, som
rymmer innehållet och bär det från
konstnärens själ till åskådarens. Dess uppgift är
denna och ingen annan. Formen är till för
att tjäna innehållet.

23-

Formens värde är identiskt med dess
giltighet som uttrycksmedel.

24.

Men själva den förmåga att framkalla
rörelse i själen, som formen äger, är ett
innehåll. Man talar om en fast form, en
graciös form, en melodisk eller energisk
linje. Då talar man om ett innehåll. Man
talar om en blomliknande eller hetsig
färgskala, om en sträv eller lyrisk färg. Då
talar man om ett innehåll.

25-

Konst är en återskapelse av en
individuell andlig verklighet, varigenom denna
andliga verklighet göres mäktig att
övervinna tillfällighetens och individualitetens
gränser, att förbliva och meddelas.

682

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0738.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free