- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjätte årgången. 1927 /
721

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Väinö Aaltonen. Av Aaro Hellaakoski. Översättning från författarens manuskript

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Väinö Aaltonen

Det är väl snarare regel än undantag att
gudarnas goda gåvor icke skänkas en och
en. Aaltonen skulle ha haft möjligheter
att bli musiker, arkitekt, målare, om han
icke hade fötts till skulptör. Redan för att
komma in i ritskolan modellerade han en
lergubbe, lärde sig sedan av stenarbetare
att hugga i granit och studerade
planschverk dagar och nätter. Om man frågar
honom själv, var han lärt sig
skulpterandets hemligheter, pekar han på ljusets och
skuggornas spel på snöskarens yta och
på strandklippornas släta sidor. Naturen
och de gamla kulturerna äro hans
läromästare. I att teckna invigdes han dock av
den gamle Westerholm; och det är icke ett
ringa ting, då man besinnar att c: a 360
teckningar äro nedlagda i varje skulptur.

Självlärda snillens tankar äro djärva
och deras meningar bestämda. Aaltonen
har hemma på egen hand plöjt igenom
konstens historia. Det är en upplevelse att
diskutera med honom. Hans dialektik kan
i första ögonblicket i sin rätlinighet
tyckas brutal, men den övertygar likväl, ty
den bygger på en fin och djup förståelse
av konstens grundfrågor. Aaltonen är
självmedveten men icke det ringaste
egenkär. Han hyser aktning för personligheten.
Han är religiös som modern,
snabb-tänkt som fadern. Han har den börne
ädlingens vida och lugna blick på sin
omgivning och på sig själv.

* *

*



Om man med ett ord ville ånge det
väsentligaste draget i Väinö Aaltonens
konst skulle man väl snarast tänka på dess
storvulenhet, dess monumentalitet, i den
bemärkelse varom de tyska teoretikerna
använda t. ex. orden Raumgefühl och
ge-schlossene Form. Men han har samtidigt
känslans ljuvhet och värme, om vilka
teorierna ingenting veta. Han känner ingen
dragning mot abstraktioner. Och icke
heller mot teatergester. Bortom gränsen

46—Ord och Bild, .;6:e årg. ~

Svart gr anitf li c k a. 1920—24..

frågar man kanske: men hjältestatyn i
Ny slott? Men härvid måste man minnas,
att detta monument vid sin tillblivelse
sett omkring sig bröders blod, hunger och
rop på hämnd. Om en främmande
fredens skyddsling försöker leva in sig i
denna atmosfär, tager han kanhända tillbaka
sina ord: tyskt Denkmälertiefsinn.

Den djupaste hemligheten hos Aaltonens
skulpturer är just det enkla faktum, att
de icke blott äro figurer i en rymd, utan
figurer i en själslig atmosfär.

Aaltonen är som konstnär framförallt
en känslomänniska. Hans form är känsla.

i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:00:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1927/0781.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free