- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
114

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Från Stockholms teatrar. Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl G. Lau r i n

Livet en dröm. Dekorationsskiss av Sandro Malmqvist.

bengaliska eldar nedsmutsade plankor. Det
är väl egentligen själva fyrverkeriet som
vi vilja vara med om, och därav fick man
blott ibland en glimt i kostymerna. Det är
väl ej oriktigt att antaga, att teatern här
använt sig av den märkliga kolorerade
bildserie, som avbildar den samtida
vasakonungen Sigismunds andra bröllop och som
finnes i en dyrbar rulle på vårt riksarkiv. Men
den tråkighet, som uppstod av
scenanordningen, var beklämmande. Jag har under det
senaste halvseklet sett rätt mycket teater i
Europas olika länder, men endast mycket
sällan sett en uppsättning som verkar så
»billig» — tyvärr lär den vara dyr —, så

— med ett par undantag bland kostymerna

— trasgrann som scenen vid den astrologiskt
lagde konung Basilius’ hov. Vad ville man
med de fem eller sex jättebrevvågarna, som
dock hade det goda med sig, att de sågo
solida ut? Varför ser Basilius’ ofantliga
jordglob ut som en knottrig, i staniolpapper
inlindad jättechokoladpralin med fyra meters
genomskärning? Nu kan man ju invända, att
uppsättning är en mera sekundär sak, och
naturligtvis är det så. Men skönhetseffekten’
är i alla fall icke oväsentlig, och man får
ej heller stånka av modernistleda, fulhet och
tråkighet, ty då kan man ej rätt beundra

och njuta av skådespelet och de konstnärer,
som utföra detsamma.

Calderons stycke har långt ifrån det lätta
behag, den äkta livsvisdom, som finnes hos
en Shakespeare. Men det är i alla fall en
stor skalds verk, och det intresserade mig
mycket att på flytande vers — översättningen
är ny och förträffligt utförd av Curt Berg
—■ få höra om dessa spanska barockdrömmar,
framförda av många goda och en genial
skådespelare. Katolsk dogmtro blandades med
astrologisk vetenskap och klassiska myter.
När Rosauras höga men oregelbundna
härkomst berördes, mumlades det något om
Leda och Danaë som aktningsvärda exempel
på förnäm kärlek utanför äktenskapets
sakrament. Hovdygder, djupa nigningar,
underdånighet, preciositet och pryderi finnes hos
damerna. Men i ett slag — naturligtvis med
nya dräkter — slår detta om i vild
stridslust och amasonväsende hos samma damer.
Ett egendomligt utslag på människohjärtats
behov av motsatser.

Sigismund, den av sin höge vise fader
Basilius fängslade, våldsamme prinsen, är
den syndiga människonaturen. Då han ännu
icke mogen återfår sin frihet, missbrukas
den, och fursten blir som ett lössläppt
vilddjur. Återförd till sitt fängelse, väckes han

114

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free