- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiosjunde årgången. 1928 /
150

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Ledende idéer i Henrik Ibsens diktning. Av Sigurd Høst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigtird Høst

Selv synes Ibsen helst å ha følt sitt kall
som tvingende, men også som noget der
splittet ham som menneske, stilte ham
utenfor livet og menneskevrimmelen. I
»Olaf Liljekrans», som blev skrevet i
50-årene, uttrykkes dikterens livsprogram i
den omvandrende spillemanns kvede:

En spillemand har ikke hjem eller bo,
hans hu stevner vidt, han aldrig finder ro!
Hver den som eier en sangbund i sit bryst,
han er hjemløs i dale, han er hjemløs ved kyst;

han må lure på det liv som lønligt bor
under fossens væld, ved den vilde fjord,
må lure pä det tiv som i brystet banker.

At kaliet røver den utvalgte livslykken,
kommer ennu sterkere frem i fru Ingers
replikk (i første-utgaven):

Men ve, ve den der har fået et stort kald i
livet, og ei har styrke til at udføre det. Der
siges at kvinden skal forlade fader og moder
for at følge sin månd; men den der er kåret
til at være himlens verktøi, tør intet eie der
•er hende kjært, ikke måge eller barn, ikke
frænder eller hjem, og deri ser I —• deri ligger
forbandelsen ved at være kåret till en
berømmelig dåd.

Selve tilværelsen fortonte sig for Ibsen
som underlig tvedelt. Han så to skilte
verdener, en drømt skjønnhetsverden, de rene
idéers verden på den ene side og på den
andre den verden som menneskene lever
i. Hvis der hos Ibsen finnes en herskende
tanke som har satt merke i hele hans
livsverk, og som er forfulgt med sådan
konsekvens at den kan kailes en filosofi, så
måtte det være denne tro på de to
verdener, den usynlige, tenkte eller drømte
verden — og den som utbrer sig for våre
øine. I tankens verden fant Ibsen
fullkommenhet, mens virkeligheten syntes ham en
uhyre ørken eller en kirkegård, alle
idealers kirkegård.

De to verdener avspeiler sig også i
menneskets dobbelte natur; der er spor av
gudsbilledet og der er den usle jordorm,

Abel og Kain. I »Brand» omtales
Kains-merket således:

Det skriger at du verdensklog

dit hjertes rene Abel slog.

Som guddommelige funker stiger der
fra menneskehjertene lengsler opad, de
edle naturers drøm om fullkommenhet og
frigjørelse fra det låve og jordbundne.
Således blir menneskets lengsel for Henrik
Ibsen det helligste i livet, drømmen den
Jacobsstige på hvilken jordmennesket kan
nå himmelen. Kampen for å virkeliggjøre
drømmen eller idealet er derfor det
uav-ladelige emne for hans diktning. Men
kampen er tragisk. Mellem de to verdener
er der en kløft som menneskene ikke kan
stige over — ikke Brand med sin
overmenneskelige vilje, ikke Julian med sin
mystiske tro på det tredje rike. Intet steds
trer denne dualisme sterkere og tydeligere
frem enn i »Keiser og Galilæer», på en
viss måte det centrale verk i Ibsens
produksjon, inspirert som det blev av den
romerske ruinverden som hadde vært
skueplassen for den historiske kamp mellem
antikkens frihet for det menneskelige og
kristendommens forsagelses-lære. I
»Keiser og Galilæer» møter vi et pust av den
frie, hedenske ånd, og det menneskelige
anerkjennes som krigførende makt
like-overfor de kristnes offervilje og deres
rugende dødslengsel. Ibsen lar bakkantenes
sang blande sig med de kristne martyrers
salme da de to tog møtes; han finner dem
begge eventyrlig skjønne.

Julian, som fåfengt hadde forsøkt å
gjenreise den sunkne grekerverden, fikk
fra Maximos tanken om den store
forsoning mellem det menneskelige og det
guddommelige. Ikke mindre enn Brand vil
han bygge bro mellem himmel og jord,
men ser til slutt at også denne streben var
håbløs. Varslene tidde da den store
avgjørelse nærmet sig, han stod ikke lenger
i forbund med ånderne. »Hvor er du nu,

150

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:01:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1928/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free