Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Den nya sakligheten inom konsten. Av Gösta M. Bergman
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Gösta M. Bergman
stället ville man tillbaka till verkligheten.
Men man måste dock ha blicken öppen för
det starka samband, som verkligen finnes
mellan denna nya konst och den äldre
expressionismen och kubismen. Detta nya
måleri har dock, även om det uppstått som
en reaktion, i viss mån framvuxit ur de
nyssnämnda tidigare riktningarna. Otte
Skölds nya saklighet har sålunda
framkommit ur hans tidigare kubism, och
Percy har från sina tidigare mera
expressionistiska alster utvecklat sig i allt mera
saklig riktning. Trots det ofta
miniatyrmässiga utförandet bibehållas i den nya konsten
dock alltid de expressiva rytmiska linjerna
och den högt utvecklade känslan för
komposition. Detta är vinster från de
genomgångna kampåren! Bakom det fasta
uppbyggandet av bilden åter, som nästan över
allt i den »nya sakligheten» gör sig
märkbart, ligger kubismen. Det är i denna skola
som sinnet för kropparnas volymvärden,
det plastiska, utbildats, och likaså blicken
blivit öppnad för det fast monumentala i
verklighetens former, för tinget sådant det
är, oberoende av atmosfäriska växlingar
och tillfällig subjektiv uppfattning. Där är
ingenting av den tidigare konstens extas
eller dess sprängande dynamik i bilden —
i stället fasta konturer, lugn och slutenhet
i kompositionen och ett plastiskt
utarbetande av ofta nästan genometriska former !
Detta är saklighet — ej blott och bart
realism.
Expressionismen och kubismen vände
sig framför allt till den primitiva, exotiska
konsten för att där hämta lärdom. För det
nya måleriet är det däremot den utgående
medeltidens konst som har haft åtskilligt
att säga. Detta var också en tid som
innebar ett uppvaknande inför verkligheten
efter gotikens expressionistiska period, och
då blicken öppnades, såg man med barnets
friska och omedelbara syn. I denna konst
har det nya måleriet funnit den saklighet,
enkelhet och abstraktionskraft, som det
206
Läsande gosse. Oljemålning av Arvid Fougstedt.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>